Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

Mηλιές-φράγμα Παναγιώτικο-Μπούφα

Το καλντερίμι προς Παυλάκια

Διάρκεια: 5,5 ώρες με στάσεις
Yψόμετρο: από 380 μ. (Μηλιές) σε 0 μ. (Μπούφα)
Συνολική ανάβαση: 264 μ.  Συνολική κατάβαση: 642 μ.
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι
Αρχή: πλατεία Μηλεών  Τέλος: παραλία Μπούφας
Κατεβάστε ίχνος GPS:  από το Wikiloc

Powered by Wikiloc
       Η διαδρομή αυτή, που περνά από πολλά ενδιαφέροντα και όμορφα σημεία,  αρχίζει με ωραίο καλντερίμι από Μηλιές προς τα Παυλάκια, στη συνέχεια κινούμαστε προς την κατεύθυνση του Νεοχωρίου μέχρι να φθάσουμε στο φράγμα Παναγιώτικο και κατόπιν ακολουθούμε το Πλατανόρεμα μέχρι τον παραθαλάσσιο οικισμό της Μπούφας (Κορόπη). Από εκεί μπορούμε να επιστρέψουμε στην αφετηρία με τη διαδρομή Μπούφα-Μηλιές, ή να πάρουμε το λεωφορείο για Βόλο από τον κεντρικό δρόμο της Μπούφας

Από την πλατεία των Μηλεών ακολουθούμε την άσφαλτο κατηφορίζοντας. Εκατό μέτρα πιο κάτω,  φεύγουμε λοξά  αριστερά σε φαρδύ πλακόστρωτο, που ανηφορίζει ελαφρά. Σε διασταύρωση καλντεριμιών παίρνουμε το δεξιότερο, που σε λίγο αρχίζει να κατηφορίζει. Το καλντερίμι γίνεται τσιμενταρισμένος δρόμος και βγαίνει στην άσφαλτο που πάει προς Τσαγκαράδα στο τελευταίο σπίτι του χωριού, σε σημείο όπου η άσφαλτος κάνει αριστερή στροφή και υπάρχει καθρέπτης ελέγχου της κυκλοφορίας.
Κατηφορίζοντας προς τη ρεματιά

Κατηφορίζουμε λοιπόν το καλντερίμι που συνεχίζει απέναντι προς μια κατάφυτη ρεματιά. Σε μια αριστερή στροφή που κάνει το καλντερίμι παρακάτω, έρχεται από δεξιά διακλάδωση που εξυπηρετούσε αυτούς που έρχονταν από το σταθμό του τρένου. Αυτή η διακλάδωση καταλήγει στην κύρια άσφαλτο των Μηλεών, εκατό μέτρα πιο κάτω από τη διασταύρωση που οδηγεί στο σταθμό του τρένου, πάνω σε μια απότομη δεξιά στροφή του δρόμου καθώς αυτός κατηφορίζει για Βόλο.
Ρέμα στα Παυλάκια
Το καλντερίμι μας, που διατηρείται καθαρό και σε καλή κατάσταση, περνάει τη ρεματιά και ανηφορίζει στην απέναντι πλαγιά έχοντας στα δεξιά έναν ελαιώνα. Φθάνοντας επάνω στη ράχη, όπου συναντούμε αγροτικό δρόμο, υπάρχει διακλάδωση του καλντεριμιού. Δεξιά πηγαίνει προς Ζερβόχια-Νιάου (Αφέτες)-Άφησσο. Αν κάποιος δε θέλει να περάσει από το Παναγιώτικο, μπορεί να συντομέψει το δρόμο του παίρνοντας αυτή τη δiαδρομή για να φτάσει στο Πλατανόρεμα.
Εμείς στην παρούσα διαδρομή πάμε ευθεία, διασχίζουμε το δρόμο και ξαναβρίσκουμε αμέσως το καλντερίμι που κατηφορίζει ελαφρά. Κατόπιν βγαίνουμε σε άλλον δρόμο, ο οποίος πενήντα μέτρα πιο κάτω μας οδηγεί στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου, απομεινάρι από το μοναστήρι που υπήρχε παλαιότερα. Εδώ αξίζει να κάνουμε μια στάση, όμως δυστυχώς δεν θα μπορέσουμε να δούμε τις αξιόλογες τοιχογραφίες στο εσωτερικό του ναού, καθώς οι πόρτες του παραμένουν κλειδωμένες.
Άγιος Νικόλαος

Γυρίζοντας τώρα πίσω, βρίσκουμε εύκολα τη συνέχεια του καλντεριμιού στην άλλη πλευρά του δρόμου και το ακολουθούμε προς τα ανατολικά. Προσπερνούμε εγκαταλελειμμένα κτήματα, ένα παλιό καλύβι και περνάμε δύο μικρές ρεματιές. Το καλντερίμι τελειώνει οριστικά καθώς βγαίνει σε αγροτικό δρόμο, στον οποίο βαδίζουμε ανηφορίζοντας. Η ευρύτερη περιοχή όπου βαδίζουμε λέγεται Παυλάκια.
Παραπάνω βγαίνουμε στον χωματόδρομο που έρχεται από τον οικισμό Σταυροδρόμι. Για να συνεχίσουμε προς το φράγμα Παναγιώτικο, πάμε στο δρόμο αριστερά (ανατολικά) και σε  εκατό μέτρα δεξιά (νοτιοανατολικά) σε στενότερο χωματόδρομο,  που μας βγάζει σε πλάτωμα με ένα αλώνι αριστερά και μια σειρά από κυπαρίσσια στα δεξιά.
Στο αλώνι με τα κυπαρίσσια

Το μονοπάτι φεύγει λοξά αριστερά από το αλώνι μπαίνοντας στη βλάστηση (υπάρχει και στύλος με πινακιδάκι, από τη διαδρομή Μηλιές-Νεοχώρι), περνά δυο μικρές ρεματιές και βγαίνει σε αγροτικό δρόμο λίγο πάνω από το Παναγιώτικο. Βαδίζοντας στο δρόμο αυτό (και κάνοντας δεξιά στη διασταύρωση που είναι παρακάτω), κατεβαίνουμε στο φράγμα. Αν στην προαναφερθείσα διασταύρωση   κάνουμε αριστερά, θα πάμε προς Νεοχώρι.
Το φράγμα Παναγιώτικο, όπως φαίνεται από τα κατάντη πρανή

Εδώ στο φράγμα το έδαφος έχει αλλοιωθεί εντελώς από την κατασκευή του τεχνικού αυτού έργου που, ναι μεν προμηθεύει με πόσιμο νερό όλο το Νότιο Πήλιο από τη μικρή τεχνητή λίμνη που δημιουργήθηκε, κόστισε όμως την καταστροφή ενός πέτρινου τοξωτού γεφυριού που υπήρχε στο σημείο αυτό (το γεφύρι της Ταράτσας ή του Μαλαμάκη), από το οποίο απέμειναν μόνο οι φωτογραφίες στο βιβλίο του αείμνηστου Νίκου Χαρατσή «Πέτρινα τοξωτά γεφύρια στο Πήλιο».
Το γεφύρι του Μαλαμάκη, χαμένο πια για πάντα (φωτογραφία Νίκου Χαρατσή)
                                                                                                       Μετά το φράγμα, συνεχίζουμε να βαδίζουμε στο δρόμο, κατηφορίζοντας παράλληλα με το Πλατανόρεμα.
    Μετά από ένα χιλιόμετρο (προσοχή), καθώς ο δρόμος περνά μικρό ρέμα, διασταυρωνόμαστε με το μονοπάτι που αριστερά πάει για Ζερβόχια-Νιάου (Αφέτες) και δεξιά προς Μηλιές, βλέποντας τα κόκκινα σημάδια. Εδώ πάμε δεξιά και κατεβαίνουμε κάτω στο ρέμα. Δεν περνάμε απέναντι, αλλά  βαδίζουμε στην αριστερή  όχθη από πέτρα σε πέτρα δίπλα στο νερό και σε λίγο βρίσκουμε μπροστά μας μονοπάτι με παλιό σωλήνα νερού.
Η παλιά ντριστέλα στο Πλατανόρεμα

Βαδίζοντας σε αυτό το μονοπάτι, στη δεύτερη διασταύρωση πάμε δεξιά κάτω για να επισκεφθούμε παλιά ανακαινισμένη ντριστέλα (νεροτριβή) στην οποία κατέληγε ο σωλήνας του νερού δίπλα στην κοίτη του ρέματος, σε ένα πολύ όμορφο φυσικό περιβάλλον.
Το Πλατανόρεμα δίπλα στη ντριστέλα
        Επιστρέφουμε πίσω στο μονοπάτι και συνεχίζουμε ευθεία για να βγούμε σύντομα σε δρόμο, στον οποίο βαδίζουμε. Λίγο παρακάτω υπάρχει σημείο με κόκκινα σημάδια όπου εύκολα μπορούμε να διασχίσουμε το ποτάμι και να περάσουμε στη δεξιά όχθη. Ακολουθούμε το χωματόδρομο στη δεξιά όχθη, που μας βγάζει τελικά ως τσιμεντόδρομος στην κύρια άσφαλτο, δίπλα σε στάση λεωφορείου.
Ανθισμένος ελαιώνας στη Μπούφα

Διασχίζουμε την άσφαλτο και συνεχίζουμε ευθεία κάτω για να βγούμε στην παραλία της Μπούφας, στο ύψος της ''Κάδης''.