Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2013

Άγιος Γεώργιος-Κισσός

Δάσος οξιάς στα Tρία Ρέματα

Απόσταση: 14 χλμ.
Διάρκεια: 6 ώρες (καθαρός χρόνος πορείας 4.20')
Υψόμετρο: από 600 μ. (Άγιος Γεώργιος) σε 1275 (Μοναστηράκι) σε 530 μ. (Κισσός)
Σήμανση:  κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: πηγές Πετρόστρουγκα, Μαυρομάτη

Κατεβάστε ίχνος GPS:   Η διαδρομή στο Wikiloc   Η διαδρομή στο Εverytrail

Στα παλιότερα χρόνια, αν κάποιος ήθελε να πάει από τον Άγιο Γεώργιο στον Κισσό, αυτήν τη διαδρομή θα ακολουθούσε. Το θαυμάσιο μονοπάτι από το Μοναστηράκι μέχρι τα Τρία Ρέματα, που ήταν ως τώρα άγνωστο, αποτελεί το ωραιότερο κομμάτι της διαδρομής. Το τελευταίο τμήμα κοντά στον Κισσό γίνεται σε χωματόδρομο μέσα σε δάσος καστανιάς.

Αρχίζοντας από την βρύση στην πλατεία του Αγίου Γεωργίου Νηλείας, ανηφορίζουμε στο καλντερίμι ανάμεσα στα σπίτια του χωριού. Αφήνουμε αριστερά μας την εκκλησία του Αγίου Αθανασίου, όπου τερματίζει τσιμεντόδρομος και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε σε καλντερίμι, το οποίο, αφού βγούμε από το χωριό, γίνεται φαρδύ μονοπάτι.
Φθάνουμε σε διασταύρωση, όπου πάμε επάνω και αμέσως συναντούμε τσιμενταύλακα νερού. Εδώ, ένα μονοπάτι διασχίζει τον τσιμενταύλακα προς τα δεξιά (ανατολικά) και συνεχίζει προς Κουρβέντελη-Τσαγκαράδα, ενώ εμείς ακολουθούμε το μονοπάτι που ανηφορίζει ευθεία, παράλληλα με τον τσιμενταύλακα.
Ανηφορίζοντας με θέα το Σχιτζουράβλι
      Διασχίζουμε στενό χωματόδρομο και συνεχίζουμε στο μονοπάτι, βλέποντας μπροστά μας την κορυφή Σχιτζουράβλι. Παραπάνω βγαίνουμε σε πλάτωμα και συναντούμε άλλον δρόμο, τον οποίο ακολουθούμε πλέον προς τα αριστερά. Η περιοχή εδώ λέγεται Λαγούσα. Παραπάνω, ο δρόμος μας στρίβει απότομα δεξιά ανηφορίζοντας (προσοχή), ενώ ευθεία μπροστά φεύγει άλλος στενότερος δρόμος που πάει προς Προφήτη Ηλία και πηγή Κρεμμύδας.
        Ανηφορίζοντας συνέχεια προς τα βορειοανατολικά στον κύριο δρόμο, αφήνουμε αριστερά μας την πηγή Πετρόστρουγκα και λίγο παραπάνω (προσοχή) βρίσκουμε ανηφορικό μονοπάτι αριστερά δίπλα στην πινακίδα, με λιθόστρωτο για λίγα μέτρα, το οποίο μας φέρνει στην πηγή Μαυρομάτη, όπου υπάρχει και τσιμεντένια ποτίστρα.
Στο μονοπάτι προς πηγή Μαυρομάτη
          Από δώ και πάνω βαδίζουμε σε δρόμο και παραπάνω σε διασταύρωση πάμε αριστερά. Ανηφορίζοντας σταθερά, φθάνουμε στην τοποθεσία Μοναστηράκι, όπου βρίσκεται το υψηλότερο σημείο της διαδρομής μας (1275 μ.). Εδώ διασταυρωνόμαστε κάθετα με το μονοπάτι, το οποίο δεξιά πηγαίνει προς τις κορυφές Σχιτζουράβλι-Δραμάλα (υπάρχει πινακίδα καρφωμένη σε δέντρο), ερχόμενο από Χάνια αλλά και από Άγιο Λαυρέντιο. Έτσι, η πορεία μας θα μπορούσε εναλλακτικά να είχε αρχίσει και από κεί, π.χ. Χάνια-Μοναστηράκι-Κισσός ή Άγιος Λαυρέντιος-Μοναστηράκι-Κισσός.
Πηγαίνοντας προς το Μοναστηράκι
        Συνεχίζουμε για λίγο ακόμα κατηφορικά στο δρόμο (ο οποίος πιο πέρα τερματίζει στην πηγή Καραχάλιου) και, βλέποντας αριστερά τα κόκκινα σημάδια και το πινακιδάκι (προσοχή), βρίσκουμε το μονοπάτι που κατηφορίζει μέσα σε ωραίο δάσος από ψηλές οξιές, με γενική κατεύθυνση βορειοανατολική. Στο δρόμο μας παρατηρούμε κάπου-κάπου παλιά σημάδια ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως καρβουνόλακκους και λιθοσωρούς-πεζούλες. Πιο κάτω, συναντούμε δασικό δρόμο και το μονοπάτι κατηφορίζει παράλληλα, εναλλάξ δεξιά και αριστερά του, περνώντας και από ένα ρεματάκι με πηγή που τρέχει λίγο νερό.
Παιχνίδια της οξιάς
         Ακολουθώντας τη σήμανση,  κατηφορίζουμε σε τμήματα δρόμου και μονοπατιού, μέχρι που  παρακάτω βγαίνουμε ξανά σε δρόμο, ο οποίος κατηφορίζοντας μας φέρνει να περάσουμε το μεγάλο Κισσώτικο ρέμα. Μεγάλα βράχια κομμένα απότομα στην κοίτη δημιουργούν ένα υποβλητικό θέαμα. Μόλις περάσουμε και το δεύτερο ρέμα που συμβάλλει εδώ, βρίσκουμε τη συνέχεια του μονοπατιού με τα κόκκινα σημάδια και το ακολουθούμε για λίγο ακόμα, μέχρι που μπαίνει σε στενό χορταριασμένο ανηφορικό δρόμο και σε λίγο βγαίνουμε πάλι στον κύριο χωματόδρομο.
Θέα από το δρόμο, πηγαίνοντας προς Κισσό
        Από εδώ και πέρα, ο δρόμος πάει ομαλά, έχοντας βαδίσει γενικά πάνω στην πορεία του παλιού μονοπατιού μέσα σε δάσος καστανιάς. Στον ορίζοντα βλέπουμε την επιβλητική κατάφυτη πλαγιά που κατεβαίνει από την κορυφή Δραμάλα. Περνούμε από την τοποθεσία Χελιδονόπετρα και, πλησιάζοντας στον Κισσό, έχουμε δεξιά μας το ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία.
Σπίτι στον Κισσό

Φθάνοντας στο χωριό, συναντούμε το καλντερίμι της διαδρομής Χάνια-Κισσός και το ακολουθούμε πλέον μέχρι να φθάσουμε στην πλατεία με την κεντρική εκκλησία της Αγίας Μαρίνας, που κτίστηκε το 1745 μ.Χ. και κοσμείται από ένα περίτεχνο ηπειρώτικο τέμπλο και αγιογραφίες του ζωγράφου Παγώνη.

Από τον Κισσό, μπορούμε να συνεχίσουμε βαδίζοντας προς Μούρεσι, Αι Γιάννη και Νταμούχαρη ή να ανηφορίσουμε προς Χάνια (βλέπε τις αντίστοιχες διαδρομές).