Πέμπτη 30 Μαΐου 2019

Μηλιές-Πρόπαν

Πρόπαν
Απόσταση:  9,5 χλμ.(νότια διαδρομή) ή 8,3 χλμ.(βόρεια)
Χρόνος: 3- 3,5 ώρες
Υψόμετρο: από 390 μ. (πλατεία Μηλεών) σε 340 μ. (πλατεία Πρόπαν)
Συνολική ανάβαση: 318 μ. (νότια διαδρομή) ή 250 μ. (βόρεια)
Συνολική κατάβαση: 393 μ. (νότια διαδρομή) ή 329 μ. (βόρεια)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι
Aρχή: πλατεία Μηλεών  Τέλος: πλατεία Πρόπαν
Κατεβάστε ίχνος GPS από το Wikiloc: Νότια διαδρομή                                                                                 Βόρεια διαδρομή

Powered by Wikiloc    Η ΝΟΤΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ

Powered by Wikiloc   Η ΒΟΡΕΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ

LINK TO ENGLISH PAGE

Η Πρόπαν ήταν το τελευταίο χωριό του Πηλίου που είχε απομείνει χωρίς σύνδεση με το πεζοπορικό δίκτυο. Την άνοιξη του 2019 όμως ολοκληρώθηκε από τον σύλλογο Φίλων των Καλντεριμιών η διάνοιξη του παλιού καλντεριμιού-μονοπατιού προς Χορεύτρα-Μηλιές, ενώ  υπάρχει και σύνδεση με Λαμπινού . Υπάρχει επίσης και είναι βατό και το καλντερίμι από την πλατεία προς την παραλία Καλαμάκι. Στην πλατεία λειτουργεί εστιατόριο, όπως επίσης λειτουργούν στο χωριό και ξενώνες.
            Όσον αφορά το όνομα του χωριού Πρόπαν, αυτό εν έτει 1954 με κρατική απόφαση άλλαξε σε Καλαμάκι, όμως το 2014 μετά από αίτημα των κατοίκων στο υπουργείο Εσωτερικών, με προεδρικό διάταγμα ξαναπήρε επισήμως την αρχική του, κανονική ονομασία. Καλαμάκι ονομαζόταν πάντα η  παραλία του χωριού στο Αιγαίο.
Σπίτι στην Πρόπαν
         Υπάρχουν  δύο διαδρομές για να πάμε από Μηλιές στη Χορεύτρα (στη διασταύρωση του δρόμου Μηλιές-Νεοχώρι-Τσαγκαράδα) και από εκεί στην Πρόπαν.
          Η βορειότερη διαδρομή, που είναι και πιο σύντομη (3 ώρες), ακολουθεί αρχικά από την πλατεία Μηλεών το καλντερίμι προς Τσαγκαράδα. Μετά από σαράντα λεπτά περίπου, φθάνουμε σε διασταύρωση (υπάρχει στύλος με πινακιδάκια) όπου αριστερά ανηφορικά συνεχίζει προς Τσαγκαράδα, Λαμπινού και Ξουρίχτι. Εμείς εδώ πάμε ευθεία δεξιά, ομαλά σε ίσωμα. Πιο πέρα βγαίνουμε σε χωματόδρομο και πάμε κατηφορικά μέχρι την άσφαλτο, την οποία διασχίζουμε λοξά. Σε είκοσι μέτρα βρίσκουμε κατηφορικό μονοπάτι, το οποίο μας βγάζει σε παρατημένο κτήμα και κατόπιν περπατούμε σε χωματόδρομο, ο οποίος πορεύεται παράλληλα με την άσφαλτο και λίγο χαμηλότερα, και μας φέρνει στην διασταύρωση της Χορεύτρας. Από τη Χορεύτρα τώρα μέχρι την Πρόπαν, η πορεία μας είναι ίδια με τη νότια διαδρομή, που περιγράφεται παρακάτω.
          Η νότια διαδρομή, που είναι λίγο μεγαλύτερη (3,5 ώρες), βαδίζει αρχικά στο καλντερίμι προς Άγιο Νικόλαο-Νεοχώρι.  Ξεκινoύμε από την πλατεία των Μηλεών και ακολουθούμε την άσφαλτο κατηφορίζοντας. Εκατό μέτρα πιο κάτω, μόλις περάσουμε ένα πάρκινγκ που βρίσκεται κάτω δεξιά μας, πάμε λοξά αριστερά σε φαρδύ ανηφορικό πλακόστρωτο. Φτάνουμε σε διασταύρωση και παίρνουμε το δεξιό φαρδύ πλακόστρωτο, που σε λίγο αρχίζει να κατηφορίζει. Γίνεται καλντερίμι και μετά τσιμεντόδρομος και διασχίζουμε την άσφαλτο στην έξοδο του χωριού προς Τσαγκαράδα, δίπλα στο τελευταίο σπίτι του χωριού, σε σημείο όπου ο δρόμος κάνει αριστερή στροφή και υπάρχει καθρέπτης ελέγχου της κυκλοφορίας.

Κατηφορίζουμε πλέον σε ωραίο καλντερίμι, που συνεχίζει απέναντι προς μια κατάφυτη ρεματιά. Σε μια αριστερή στροφή που κάνει το καλντερίμι παρακάτω, έρχεται από δεξιά διακλάδωση που εξυπηρετούσε αυτούς που έρχονταν από το σταθμό του τρένου. Αυτή η διακλάδωση καταλήγει στην κύρια άσφαλτο Μηλεών-Βόλου, διακόσια μέτρα πιο κάτω από τη διασταύρωση που οδηγεί στο σταθμό του τρένου, πάνω σε μια απότομη δεξιά στροφή του δρόμου καθώς αυτός κατηφορίζει για Βόλο.Το καλντερίμι μας, που διατηρείται καθαρό και σε καλή κατάσταση, περνάει τη ρεματιά (Κακόρεμα) και ανηφορίζει στην απέναντι πλαγιά, έχοντας στα δεξιά έναν ελαιώνα. Φθάνοντας επάνω στη ράχη, συναντάμε αγροτικό δρόμο και υπάρχει διακλάδωση του καλντεριμιού. Εμείς εδώ διασχίζουμε τον δρόμο και συνεχίζουμε ευθεία (προς Νεοχώρι) κατηφορίζοντας ελαφρά. Πιο πέρα βγαίνουμε σε άλλον αγροτικό δρόμο, ο οποίος εκατό μέτρα πιο κάτω τερματίζει στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου, απομεινάρι από το μοναστήρι που υπήρχε παλαιότερα εδώ και είναι καλό σημείο για μία στάση (αν θέλουμε να κάνουμε τη μικρή παράκαμψη). Δυστυχώς, δε μπορούμε να δούμε τις αξιόλογες τοιχογραφίες στο εσωτερικό του ναού, αφού οι πόρτες του παραμένουν κλειδωμένες.
Αγιος Νικόλαος Μηλεών

Γυρίζοντας πίσω από την εκκλησία, βρίσκουμε εύκολα τη συνέχεια του καλντεριμιού στην άλλη πλευρά του δρόμου και το ακολουθούμε προς τα ανατολικά. Προσπερνούμε εγκαταλελειμμένα κτήματα, ένα παλιό καλύβι και περνάμε δύο μικρές ρεματιές. Το καλντερίμι τελειώνει οριστικά καθώς βγαίνει σε αγροτικό δρόμο, στον οποίο βαδίζουμε ανηφορίζοντας. Η ευρύτερη περιοχή όπου βαδίζουμε λέγεται Παυλάκια.
         Παραπάνω, βγαίνουμε σε  φαρδύτερο χωματόδρομο που έρχεται από τον οικισμό Σταυροδρόμι και τον οποίο ακολουθούμε ανηφορικά (προσοχή, δεν ακολουθούμε πλέον τη σήμανση προς Νεοχώρι!). Ο δρόμος αυτός, ανηφορίζοντας συνεχώς, μας φέρνει σε δυόμισυ χιλιόμετρα στην διασταύρωση της Χορεύτρας.
         Από εδώ και πέρα, έχουμε εύκολη και όμορφη κατηφορική διαδρομή μιας ώρας για να φθάσουμε στην Πρόπαν. Διασχίζουμε την άσφαλτο και παίρνουμε τον χωματόδρομο που ανηφορίζει. Σε δεκαπέντε μέτρα, προσέχοντας αριστερά μας (προσοχή!) βλέπουμε την αρχή του μονοπατιού, που παρακάτω γίνεται καλό καλντερίμι και κατηφορίζει μέσα σε δάσος κουμαριάς.
Στο δάσος κουμαριάς

Παρακάτω το καλντερίμι χαλάει και γίνεται φαρδύ μονοπάτι. Περνούμε το ρέμα της Αρκούδας και συνεχίζουμε στην άλλη όχθη (την βόρεια) σε στενό χωματόδρομο. Δεξιά μας έχουμε κτήμα με μεγάλες καστανιές.

Μετά από ένα χιλιόμετρο περίπου πορείας στον χωματόδρομο, και ενώ αυτός πάει να ανηφορίσει προς την άσφαλτο που βρίσκεται λίγο παραπάνω, προσέχοντας για το πινακιδάκι και τα σημάδια τον αφήνουμε λοξά προς τα δεξιά και παίρνουμε φαρδύ χωμάτινο μονοπάτι, που παρακάτω κατηφορίζοντας γίνεται πάλι καλντερίμι. Πιο πέρα, το μονοπάτι πορεύεται ομαλά στην επάνω άκρη από κτήματα και μόλις περάσουμε μια κατολίσθηση, γίνεται πάλι καλντερίμι και κατηφορίζει. Στην απέναντι πλαγιά βλέπουμε λατομεία, απ` όπου βγαίνουν οι γνωστές πλάκες Πρόπαν Πηλίου.
Πρόπαν, θέα προς το Αιγαίο

Τελικά έχοντας έναν φράχτη αριστερά μας κατεβαίνουμε στο εκκλησάκι του Αη Γιάννη, και βαδίζουμε πλέον σε δρόμο. Σε λίγα μέτρα φεύγει δεξιά η άσφαλτος προς την παραλία Καλαμάκι. Εμείς πάμε ευθεία και σε λίγα μέτρα λοξά δεξιά σε φαρδύ πλακόστρωτο, που μας φέρνει σε πέντε λεπτά στην ήσυχη πλατεία της Πρόπαν.
Η πλατεία της Πρόπαν

ΥΓ. Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τους Προπαντιώτες Θανάση Μαστροσταμάτη, Βασίλη Μαλαμούση, Aλέκο Μέκκα και Φρόσω Σιδηροπούλου, καθώς και όλους τους εθελοντές, για τη βοήθειά τους στον εντοπισμό και καθαρισμό της διαδρομής. Mνήμη του εθελοντή Χρήστου Βαμπούλα, που δεν είναι πια μαζί μας.