Πέμπτη 30 Μαΐου 2013

Πλατανιάς-Λαύκος (κυκλική)

Διάρκεια: καθαρός χρόνος πορείας 4 ώρες, με τις στάσεις 5 ώρες
Υψόμετρο: από 0 μ. (Πλατανιάς) σε 385 μ. (μέγιστο)
Συνολική ανάβαση/κατάβαση: 623 μ.
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: πλατεία Λαύκου
Αρχή/τέλος: παραλία Πλατανιά
Kατεβάστε αρχείο GPS:  From Wikiloc

Powered by Wikiloc

Αυτή η κυκλική πορεία συνδυάζει τις δύο διαδρομές μεταξύ Λαύκου και Πλατανιά, την ανατολική (κύρια διαδρομή) που περνά από Άγιο Νικόλαο και τη δυτική που περνά από το νεκροταφείο και το ξωκλήσι του επάνω Αι Γιάννη. Είναι καλύτερα να ξεκινήσουμε από τον Πλατανιά, για να έχουμε το κύριο ανηφορικό κομμάτι στην αρχή της πορείας, όντας ξεκούραστοι. Στην τουριστική παραλία του Πλατανιά, που εξυπηρετείται και με λεωφορείο του ΚΤΕΛ (www.ktelvolou.gr), όπως και στο Λαύκο βεβαίως, υπάρχουν εστιατόρια και ξενώνες που λειτουργούν όλο το χρόνο.

Ξεκινώντας από την παραλία του Πλατανιά, βαδίζουμε αρχικά μέσα στην φαρδιά κοίτη του Χαλορέματος. Στο γηπεδάκι μπάσκετ στρίβουμε αριστερά και βαδίζουμε σε χωματόδρομο που ανηφορίζει δυτικά, έχοντας αριστερά μας ένα μικρό ρέμα. Πιο πάνω φθάνουμε σε διασταύρωση, όπου πάμε δεξιά παίρνοντας κατεύθυνση προς βορράν.
Θέα του Πλατανιά από το χωματόδρομο
          Λίγο παραπάνω, ο δρόμος κάνει ένα S και περνούμε δίπλα σε πέτρινο καλύβι. Λίγα μέτρα μετά το καλύβι πάμε λοξά δεξιά, σε μονοπάτι που μπαίνει μέσα σε ελαιώνα. Παρατηρώντας τα κόκκινα σημάδια, διασχίζουμε τον ελαιώνα, συνεχίζουμε στο μονοπάτι και σύντομα κατηφορίζουμε και περνούμε το ρέμα του Πόρου. Το μονοπάτι εμφανίζει τμήματα καλντεριμιού, ανηφορίζει με ελιγμούς και μετά μπαίνουμε λοξά σε χωματόδρομο, που ευθεία επάνω μας φέρνει στο εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου του Νέου εξ Ανατολής. Στο γαλήνιο και σκιερό αυτό μέρος θα κάνουμε οπωσδήποτε μια στάση.
Το εκκλησάκι Αγίου Νικολάου του Νέου εξ Ανατολής
        Συνεχίζοντας μετά το ξωκλήσι, περνούμε δίπλα από ένα σπίτι και μετά ο δρόμος κάνει φουρκέτα αριστερά. Το μονοπάτι κανονικά συνέχιζε ευθεία μπροστά μέσα στον ελαιώνα, όμως είναι ασαφές και προτιμούμε να πάμε από το δρόμο ανηφορίζοντας.  Φθάνουμε σε διασταύρωση, όπου ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι που ανηφορίζει ανάμεσα στους δύο δρόμους. Αυτό το κομμάτι, όπως και άλλα τμήματα της διαδρομής, ήταν προηγουμένως κλεισμένο από βλάστηση και καθαρίστηκε το χειμώνα του 2011 χάρη στη δράση των Φίλων των Καλντεριμιών Νοτίου Πηλίου και του Ορειβατικού συλλόγου Βόλου.
       Πιο πάνω ξαναβγαίνουμε στο δρόμο και μετά από εκατό μέτρα, προσέχοντας στα δεξιά για τα κόκκινα σημάδια, ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι που ανηφορίζει. Περνάμε δίπλα από δεξαμενή νερού, που την αφήνουμε δεξιά μας, και μπαίνουμε στον ασφαλτόδρομο που έρχεται από την παραλία Μικρό. Αμέσως δεξιά μας φεύγει φαρδύς χωματόδρομος (που σχεδιάζεται να ασφαλτοστωθεί) προς τη μονή Αγίου Σπυρίδωνος.
     Εδώ κανονικά το μονοπάτι συνέχιζε ευθεία βορειοδυτικά, στο αριστερό όριο του κτήματος που είναι μπροστά μας. Όμως επειδή είναι ακαθάριστο και καταπατημένο, βαδίσαμε στο δρόμο κάνοντας μια ομαλή καμπύλη, παρακάμπτοντας γύρω-γύρω το κτήμα.  Πιο πέρα, εκεί όπου ο δρόμος κάνει αριστερή στροφή, πάμε ευθεία ανηφορίζοντας στο φαρδύ μονοπάτι. Σε λίγο ξανασυναντούμε το δρόμο και τον διασχίζουμε λοξά, συνεχίζοντας βορειοδυτικά σε στενό δρόμο-καλντερίμι. Εδώ είναι το ψηλότερο σημείο της διαδρομής μας (385 μέτρα) και βλέπουμε μπροστά μας το χωριό του Λαύκου και τον Παγασητικό.
Πλησιάζοντας στο Λαύκο

Το καλντερίμι βγαίνει στην άσφαλτο Λαύκου-Προμυρίου δίπλα στον υποσταθμό της ΔΕΗ, και ακολουθούμε την άσφαλτο μέχρι τη διασταύρωση. Εδώ πάμε ευθεία ανηφορικά σε πλακόστρωτο για λίγα μέτρα  και αμέσως δεξιά. Είμαστε ήδη μέσα στο χωριό του Λαύκου και ακολουθούμε το πλακόστρωτο δρομάκι που μας φέρνει στην πλατεία. Μέχρις εδώ χρειαστήκαμε περίπου δύο ώρες και ένα τέταρτο (καθαρός χρόνος πορείας 1.50΄) για 6,2 χιλιόμετρα διαδρομής.
     Αφού ξεκουραστούμε στην όμορφη πλατεία του Λαύκου (δίπλα στην εκκλησία υπάρχει το μουσείο έργων του πολύ αξιόλογου ζωγράφου Θανάση Φάμπα, που αξίζει οπωσδήποτε μια επίσκεψη αν είναι ανοικτό), ακολουθούμε πάλι το κεντρικό πλακόστρωτο δρομάκι προς τα πίσω (προς το νότο). Σε διασταύρωση-διχάλα με πινακίδες παίρνουμε το δεξιό δρόμο. Πιο κάτω διασχίζουμε την άσφαλτο και συνεχίζουμε απέναντι, για να φθάσουμε στο νεκροταφείο του Λαύκου.
Όψη του Παγασητικού,  κατηφορίζοντας από το νεκροταφείο

Δεξιά από το νεκροταφείο συνεχίζει χωματόδρομος, τον οποίο ακολουθούμε. Κατηφορίζουμε έχοντας υπέροχη θέα του Παγασητικού, με τη νησίδα του Αλατά σε πρώτο πλάνο. Αν προσέξουμε, θα διακρίνουμε και κάποια υπολείμματα καλντεριμιού μέσα στο δρόμο. Πιο κάτω, καθώς ο δρόμος κάνει ομαλή αριστερή στροφή, συνεχίζουμε ευθεία κάτω στο μονοπάτι-καλντερίμι, που μας φέρνει στο ξωκλήσι του Αγίου Ιωάννου Θεολόγου, που λέγεται ''επάνω Αη Γιάννης'' και έχει το προσωνύμιο ''στη σάρα'', από τις σαθρές πέτρες που βρίσκονται στην κοίτη της ρεματιάς. Κάτω από το ξωκλήσι συναντούμε και τη διαδρομή που έρχεται από Μηλίνα και Πηγές με χωματόδρομο (διαδρομή Μηλίνα-Πλατανιάς).
Ο επάνω Αη Γιάννης (Θεολόγος)
      Αφού κάνουμε μια στάση για να απολαύσουμε την ομορφιά και ηρεμία του τοπίου, ακολουθούμε  το χωματόδρομο πλέον προς τα αριστερά (νοτιοανατολικά), αγνοούμε διασταύρωση που ανηφορίζει και σε λίγο φθάνουμε στην κοίτη του ρέματος που λέγεται Κουμάνη ρέμα ή Κουμανόρεμα (ενώ στο χάρτη αναφέρεται -λάθος- ως Αμμόρεμα), σε σημείο όπου συμβάλλει με ένα μικρότερο ρέμα από αριστερά.
Βαδίζοντας δίπλα στο Κουμανόρεμα

Εδώ, ένας δρόμος διασχίζει το κυρίως ρέμα προς τα δεξιά (είναι η διαδρομή προς Χοντρή Άμμο)). Ένας άλλος δρόμος, τον οποίον και ακολουθούμε, ανηφορίζει αριστερά. Μετά από αρκετή και συνεχή ανηφορική πορεία, αφού περάσουμε και από ένα κτήμα με καστανιές, πιο πάνω έχουμε διασταύρωση, όπου πάμε αριστερά (ανατολικά) και μετά από πενήντα μέτρα φεύγουμε από το δρόμο λοξά προς τα δεξιά βλέποντας την πινακίδα και τα σημάδια. Εδώ  κατηφορίζουμε προς μια μικρή ρεματιά ακολουθώντας στενό μονοπάτι-γιδόστρατα.
Θέα από το μονοπάτι
         Το μονοπάτι, αφού περάσει το ρεματάκι, ανηφορίζει ομαλά στην απέναντι πλαγιά, κάνει μια καμπύλη και περνάει με τον ίδιο τρόπο δεύτερη μικρή ρεματιά. Ανηφορίζουμε πάλι ομαλά και στη ράχη συναντάμε στενό εγκαταλελειμμένο αγροτικό δρόμο, τον οποίο ακολουθούμε ανηφορίζοντας ελαφρά. Περνούμε μια αλυσίδα (που εμποδίζει τα οχήματα να περάσουν) και βγαίνουμε στην άσφαλτο που πάει προς την παραλία Μικρό, στην οποία βαδίζουμε για πενήντα μέτρα κατηφορίζοντας και, καθώς κάνει δεξιά στροφή, την αφήνουμε και πάμε ευθεία. Μπροστά μας έχουμε  πλάτωμα με χορτάρι και δύο τσιμεντένιες κολώνες βρίσκονται δεξιότερα.
      Βαδίζουμε ευθεία στο πλάτωμα με κατεύθυνση ανατολική και αμέσως βλέποντας το στύλο βρίσκουμε το μονοπάτι με τα κόκκινα σημάδια, που κατηφορίζει ομαλά. Λίγο παρακάτω, παρατηρώντας τα σημάδια, στρίβουμε δεξιά και αρχίζουμε να κατηφορίζουμε λοξά την πλαγιά προς μια αβαθή ρεματιά. Αφού τη διασχίσουμε, ανηφορίζουμε βαδίζοντας σε γιδόστρατες και βγαίνουμε σε χωματόδρομο, που πορεύεται παράλληλα με τη ρεματιά. Εδώ υπάρχει διασταύρωση, όπου φεύγει προς τα πάνω άλλος χωματόδρομος, τον οποίον και ακολουθούμε ανηφορίζοντας μέσα σε ελαιώνα. Σε νέα διασταύρωση λίγο πιο πέρα πάμε ευθεία, ελαφρά  κατηφορικά.
Κατηφορίζοντας με φόντο το Αιγαίο

Είμαστε στη ράχη, έχοντας στα δεξιά μας εγκαταλελειμμένο νταμάρι και βλέπουμε μπροστά μας πλέον τη θάλασσα του Αιγαίου. Ο δρόμος κάνει στροφή δεξιά, αλλά εμείς συνεχίζουμε ευθεία κατηφορικά δίπλα στο σύνορο ενός κτήματος και σε τριάντα μέτρα βρίσκουμε αριστερά μας τη συνέχεια του μονοπατιού, που κατηφορίζει ανάμεσα σε χαμηλή θαμνώδη βλάστηση. Παρακάτω, ξανασυναντούμε το δρόμο, ο οποίος κατηφορίζοντας κάνει δεξιά στροφή και τον ακολουθούμε για εκατό μέτρα περίπου ακόμα.
      Λίγα μέτρα πριν φθάσουμε σε μικρό πλάτωμα που φαίνεται μπροστά μας, φεύγουμε αριστερά και αφήνουμε το δρόμο (προσοχή στα σημάδια) κατηφορίζοντας λίγο απότομα στην αρχή σε στενό μονοπάτι, που αμέσως μας βγάζει προς τα αριστερά στο επάνω όριο ενός ελαιώνα. Κατηφορίζουμε μέσα στον ελαιώνα ελεύθερα με ζιγκ-ζαγκ (το μονοπάτι εδώ γίνεται ασαφές), έχοντας δεξιά μας τη βλάστηση-όριο με το διπλανό κτήμα. Εναλλακτικά, ακολουθούμε κατηφορικό στενό χωματόδρομο που ανοίχτηκε πρόσφατα (2022) στο διπλανό ελαιώνα.

Ο ελαιώνας πάνω από τον Πλατανιά

Σύντομα βγαίνουμε στον ίδιο χωματόδρομο, στον οποίο βαδίζαμε στην αρχή της διαδρομής μας, φθάνουμε στη διασταύρωση όπου πάμε αριστερά και κατηφορίζουμε έχοντας δίπλα μας στα δεξιά το ρέμα. Ο δρόμος τελικά βγαίνει στην κοίτη του μεγάλου ρέματος (Χαλόρεμα), δίπλα στο γηπεδάκι μπάσκετ. Ακολουθώντας το ρέμα, δεν αργούμε να φθάσουμε στην όμορφη παραλία του Πλατανιά.