Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011

Βόλος-Κανάλια (από Κογιάτικα)

Θέα προς Βόλο από τα Κογιάτικα

Απόσταση:  16,2 χλμ.
Χρόνος: 5,5 ώρες (με στάσεις)
Υψόμετρο:  από 45 μ. (αρχή) σε 385 μ. (μέγιστο) σε 98 μ. (πλατεία Καναλίων)
Συνολική ανάβαση: 453 μ.  Συνολική κατάβαση: 424 μ.
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, μερικές πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: πλατεία Κάπουρνας
Αρχή: στην αερογέφυρα του Περιφερειακού δρόμου του Βόλου, στο ύψος του Πανθεσσαλικού σταδίου
Τέλος: πλατεία Καναλίων
Τελευταίος έλεγχος: Μάρτιος 2023
Κατεβάστε ίχνος GPS: από το Wikiloc

Powered by Wikiloc

Αυτή είναι η αρχαία στράτα που ένωνε την περιοχή της λίμνης Κάρλας με τη θάλασσα του Παγασητικού. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 60 ήταν και η κύρια οδός που συνέδεε τα χωριά Κεραμίδι, Κανάλια και Κάπουρνα με το Βόλο. Μουλάρια φορτωμένα με τα καρλιώτικα ψάρια και άλλα εμπορεύματα πήγαιναν και έρχονταν στο καλντερίμι-μονοπάτι. Η αποξήρανση της Κάρλας, σε συνδυασμό με την κατασκευή του αμαξιτού δρόμου, σήμαναν την εγκατάλειψη  της διαδρομής πριν από σχεδόν 60 χρόνια. Ωστόσο και σήμερα είναι δυνατόν να βαδίσει κανείς στα χνάρια του αρχαίου αυτού δρόμου με κάποιες παραχωρήσεις. Εναλλακτικά, αντί να πάμε από τα Κογιάτικα,  μπορούμε να ξεκινήσουμε από Λουζίνικο για να βγούμε στην Κάπουρνα (δείτε τη διαδρομή Λουζίνικο-Κάπουρνα).
        Ενα μειονέκτημα της διαδρομής είναι ότι μερικά κομμάτια της γίνονται αναγκαστικά στην άσφαλτο. Το πιο κουραστικό είναι το τελευταίο τμήμα με διάρκεια μισής ώρας (Άγιος Νικόλαος Καναλίων-πλατεία Καναλίων)
    Για ιστορικούς λόγους θα περιγράψω όλη τη διαδρομή αρχίζοντας από το Βόλο, όμως το κύριο ενδιαφέρον πρακτικά βρίσκεται στο προτελευταίο κομμάτι (Κάπουρνα -Άγιος Νικόλαος Καναλίων), που είναι ένας όμορφος περίπατος μιάμισης ώρας στο καλντερίμι που κατεβαίνει το Κακόρεμα προς την Κάρλα περνώντας και από ένα παλιό πέτρινο τοξωτό γεφύρι. Όλη η διαδρομή γίνεται σε χαμηλό υψόμετρο με  χαμηλή βλάστηση και είναι κατάλληλη για χειμωνιάτικους μήνες, ενώ δεν συνιστάται για το καλοκαίρι. Η ιδανική εποχή είναι στα τέλη χειμώνα/αρχές άνοιξης, οπότε θα απολαύσουμε και τις ανθισμένες αμυγδαλιές κοντά στη λίμνη.
    Η αρχή μπορεί να γίνει από το Πανθεσσαλικό Στάδιο, καθώς η κατασκευή του περιφερειακού δρόμου του Βόλου απέκοψε την κανονική διαδρομή που περνούσε λίγο δυτικότερα. Περνούμε λοιπόν τη γέφυρα πάνω από τον περιφερειακό δρόμο, κατεβαίνουμε και διασχίζουμε την κοίτη του ρέματος Ξεριά που περνάει δίπλα. Ανεβαίνουμε τον τσιμενταρισμένο δρόμο και στη διασταύρωση πάμε αριστερά σε χωματόδρομο που περνά ανάμεσα από κτήματα (οδός Ελληνόπυργου). Πιο πέρα σε διασταύρωση πάμε δεξιά προς τα επάνω (ο άλλος δρόμος ευθεία βγάζει στο γήπεδο των Μελισσάτικων) και σε λίγο βαδίζουμε ανάμεσα στα μισογκρεμισμένα παλιά λιθόκτιστα σπίτια του οικισμού Κογιάτικα.
Ερειπωμένο σπίτι στα Κογιάτικα

Ανηφορίζοντας συνεχώς, αφήνουμε τον οικισμό και αφού περάσουμε από προσκυνητάρι  έχοντας πανοραμική θέα του Βόλου, ο χωματόδρομος  τελικά βγαίνει λοξά στην άσφαλτο Μελισσάτικων-Γλαφυρών.
Ο Βόλος από τα Κογιάτικα

Λίγα μέτρα πιο πέρα υπάρχει μόνιμα σταθμευμένο βυτίο δίπλα στο δρόμο. Η άσφαλτος κάνει αριστερή στροφή, αλλά εμείς πάμε ευθεία και βρίσκουμε το αυθεντικό μονοπάτι, που εδώ βαδίζει ανάμεσα σε ξερολιθιές. Αφήνουμε αριστερά μας ένα σπίτι. Ανεβαίνουμε ομαλά τη ράχη και κατεβαίνοντας συναντάμε πάλι την άσφαλτο. Αριστερά βρίσκεται διώροφη βιοτεχνία και δεξιά ένα μικρό καλύβι-αποθήκη. Βαδίζουμε στην άσφαλτο για λίγο, καθώς εδώ το μονοπάτι έχει χαθεί, και αμέσως μετά από τη δεξιά στροφή που κάνει φεύγουμε αριστερά στον δεύτερο χωματόδρομο, που οδηγεί μετά από λίγα μέτρα σε πρόχειρο παράπηγμα ενός  μαντριού, όπου κάνουμε δεξιά.

Ο δρόμος γίνεται μονοπάτι, που ανηφορίζει ομαλά στην πετρώδη ράχη και πηγαίνουμε ευθεία τραβερσάροντας. Πιο πέρα βαδίζουμε και λίγα μέτρα σε χωματόδρομο, μετά στην κάτω άκρη από ένα λιβάδι και κατεβαίνουμε πάλι λοξά στην άσφαλτο. Στην άλλη πλευρά του δρόμου υπάρχει μαντρί. Τριάντα μέτρα μετά το μαντρί,  βρίσκουμε τη συνέχεια του μονοπατιού δεξιά από την άσφαλτο με κόκκινα σημάδια και ανηφορίζουμε ελαφρά. Περνάμε μικρό ρέμα και ξαναβγαίνουμε λοξά στην άσφαλτο, όπου θα βαδίσουμε για ένα χιλιόμετρο (περνάμε και τη διασταύρωση για καταφύγιο ζώων-προσοχή στα αδέσποτα σκυλιά). Μετά βρίσκουμε πάλι τη συνέχεια του μουλαρόδρομου λοξά αριστερά, λίγο πριν από μια αριστερή στροφή του δρόμου. Το μονοπάτι περνάει τη ραχούλα και ξαναβγαίνει λοξά στην άσφαλτο που κατηφορίζει ευθεία προς το χωριό Κάπουρνα (Γλαφυρά), το οποίο βλέπουμε μπροστά μας πανοραμικά. Εδώ βαδίζουμε αναγκαστικά στην άσφαλτο. Από δεξιά μας, λίγο πριν το γεφυράκι, έρχεται και ενώνεται η διαδρομή Λουζίνικο-Κάπουρνα .
Αντικρίζοντας την Κάπουρνα

Μπαίνοντας στο χωριό, εκεί όπου υπάρχει προσκυνητάρι και μια συστοιχία από κυπαρίσσια, πάμε λοξά δεξιά σε τσιμενταρισμένο δρόμο που περνά ανάμεσα από τα σπίτια και βγαίνουμε στη γωνία της πλατείας της Κάπουρνας, δίπλα σε στάση του λεωφορείου. Εδώ μπορούμε να κάνουμε μια στάση, υπάρχει και βρύση με νερό.
      Συνεχίζουμε βαδίζοντας πάνω στην άσφαλτο προς Κερασιά και σε εκατό μέτρα, αμέσως μετά τα τελευταία σπίτια του χωριού, φεύγει αριστερά ανηφορίζοντας αγροτικός δρόμος με τσιμενταρισμένα τα πρώτα μέτρα του και τον ακολουθούμε. Παραπάνω διακρίνουμε τμήματα καλντεριμιού μέσα στο δρόμο.
Δρόμος-καλντερίμι κοντά στην Κάπουρνα
       Φθάνουμε σε διασταύρωση, όπου δεξιά συνεχίζει στον χωματόδρομο άλλη διαδρομή προς Κάτω Κερασιά, ενώ εμείς πάμε ευθεία μπροστά σε φαρδύ μονοπάτι και αρχίζουμε να κατηφορίζουμε. Μπαίνουμε σε χωματόδρομο, ο οποίος τερματίζει εκεί όπου αρχίζει να σχηματίζεται μικρή ρεματιά με πλατάνια και υπάρχει πηγή με ποτίστρα και παλιά δεξαμενή νερού.

Η πηγή στο Κακόρεμα
            Η πηγή αυτή στο Κακόρεμα,  που τώρα έχει δυστυχώς στερέψει λόγω των γεωτρήσεων, ήταν κάποτε η αγαπημένη κοντινή εκδρομή  των κατοίκων της Κάπουρνας και πράγματι σε προκαλεί να σταθείς για να απολαύσεις το όμορφο σημείο.
    `        Μετά την ποτίστρα συνεχίζουμε σε καλντερίμι-μονοπάτι, που κατηφορίζει ομαλά ακολουθώντας το ρέμα σε πετρώδες έδαφος και φθάνουμε σε ωραίο μικρό πέτρινο τοξωτό γεφύρι που διατηρείται σε   καλή κατάσταση. Εδώ περνούμε στην δεξιά (ανατολική) όχθη.
Το γεφύρι στο Κακόρεμα
     . Το καλντερίμι εναλλάσσεται με μονοπάτι διαμορφωμένο με ξερολιθιά. Το βραχώδες σκηνικό όπως κατεβαίνουμε είναι εντυπωσιακό, και σε ένα σημείο αν βγούμε λίγα μέτρα δεξιότερα έχουμε ωραία θέα της λίμνης Κάρλας.

Πιο κάτω το μονοπάτι βγαίνει σε αγροτικό δρόμο, τον οποίο ακολουθούμε βαδίζοντας ευθεία χωρίς να στρίψουμε σε διασταυρώσεις. Περνούμε τσιμεντένιο γεφυράκι, ο δρόμος γίνεται ασφάλτινος και τελικά βγαίνουμε στον κύριο δρόμο Καναλίων-Βελεστίνου και πάμε δεξιά. Σε πενήντα μέτρα έχουμε  δίπλα μας την σημαντική υστεροβυζαντινή εκκλησία του Αγίου Νικολάου, που  επισκευάστηκε πρόσφατα και βρίσκεται πλέον σε άριστη κατάσταση, όμως παραμένει κλειδωμένη.
Άγιος Νικόλαος Καναλίων
          Από τον Άγιο Νικόλαο, βαδίζοντας συνέχεια ευθεία στην άσφαλτο, φθάνουμε σε μισή ώρα στην πλατεία των Καναλίων.  Από τα Κανάλια μπορούμε να επιστρέψουμε στην Κάπουρνα και στο Βόλο με το λεωφορείο του ΚΤΕΛ (δρομολόγια στο www.ktelvolou.gr).
Χαμηλά σύννεφα πάνω από τη λίμνη Κάρλα

1. Πολύ καλή διαδρομή. Έχω κάνει πολλές φορές το τμήμα Κάπουρνα-Κανάλια. Αξίζει επίσης μια βόλτα μέσα στο χωριό Κάπουρνα για καφέ στην πλατεία, βόλτα στην παλιά πανέμορφη εκκλησία του Αη-Γιώργη με τον τεράστιο πλάτανο και επίσκεψη στον προφήτη Ηλία όπου βρίσκονται τα ερείπια του αρχαίου κάστρου των Γλαφυρών. Επίσης, κατηφορίζοντας από τον πρ. Ηλία σε χωματόδρομο μπορείτε να βρεθείτε στην πηγή "Οβριά" (συντετ. περίπου 404000,4367000). Εκεί υπάρχει υπεραιωνόβιος πλάτανος όπου χωράει...όλο το χωριό μέσα!!