Τρίτη 28 Αυγούστου 2012

Άγιος Γεώργιος-Μούρεσι

Κατηφορίζοντας για Μούρεσι, θέα προς την Τσαγκαράδα

Διάρκεια: 5,5 ώρες με στάσεις, καθαρός χρόνος πορείας 4.15΄
Υψόμετρο: από 605 μ. (πλατεία Αγ. Γεωργίου) σε 1410 μ. (μέγιστο) σε 460 μ.
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: ναι (πηγή Πετρόστρουγκα, Ανατολικό Καταφύγιο)

Kατεβάστε ίχνος GPS:   Η διαδρομή στο Wikiloc    Η διαδρομή στο Everytrail

Η διαδρομή αυτή, βαδίζοντας κατά κύριο λόγο σε δάσος οξιάς αλλά και καστανιάς, μας φέρνει από τον Άγιο Γεώργιο Νηλείας στο Μούρεσι, περνώντας ανάμεσα στις κορυφές Δραμάλα και Μέγα Ίσωμα σε υψόμετρο 1400 μέτρων. Aπό την πλατεία του Μούρεσι μπορούμε, αν θέλουμε, να συνεχίσουμε προς τα κάτω και να φθάσουμε σε μία ώρα στις όμορφες τουριστικές παραλίες του Αι Γιάννη ή της Νταμούχαρης (δέστε τις αντίστοιχες διαδρομές).

Αρχίζοντας από την βρύση στην πλατεία του Αγίου Γεωργίου Νηλείας, ανηφορίζουμε στο καλντερίμι ανάμεσα στα σπίτια του χωριού. Αφήνουμε αριστερά μας την εκκλησία του Αγίου Αθανασίου και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε σε καλντερίμι, το οποίο αφού βγούμε από το χωριό γίνεται φαρδύ μονοπάτι. Φθάνουμε σε διασταύρωση, όπου πάμε αριστερά επάνω και αμέσως συναντούμε τσιμενταύλακα νερού και πινακίδες. Εδώ, ένα μονοπάτι διασχίζει τον τσιμενταύλακα προς τα δεξιά (ανατολικά) και συνεχίζει προς Κουρβέντελη-Τσαγκαράδα, ενώ εμείς ακολουθούμε το μονοπάτι που ανηφορίζει παράλληλα με τον τσιμενταύλακα.
Θέα του Παγασητικού από το μονοπάτι

Διασχίζουμε στενό χωματόδρομο, συνεχίζουμε στο μονοπάτι και παραπάνω βγαίνουμε σε πλάτωμα και συναντούμε άλλον δρόμο, τον οποίο ακολουθούμε πλέον προς τα αριστερά. Η περιοχή εδώ λέγεται Λαγούσα. Αγνοούμε στενό δρόμο δεξιά που πηγαίνει σε κτήμα. Παραπάνω ο δρόμος μας στρίβει απότομα δεξιά ανηφορίζοντας, ενώ ευθεία μπροστά φεύγει στενότερος δρόμος προς Προφήτη Ηλία και πηγή Κρεμμύδας.
Aνηφορίζοντας με φόντο το Σχιτζουράβλι
     Ανηφορίζοντας συνέχεια προς τα βορειοανατολικά στον κύριο δρόμο, αφήνουμε αριστερά μας μια πηγή (Πετρόστρουγκα). Λίγο παραπάνω, αριστερά φεύγει ανηφορικό μονοπάτι που στα πρώτα μέτρα του είναι λιθόστρωτο και οδηγεί στην πηγή Μαυρομάτη. Από εκεί μπορεί κανείς να συνεχίσει προς Χάνια ή Δραμάλα.
Θέα προς τα νοτιοανατολικά από το δρόμο προς το καταφύγιο
          Εμείς όμως συνεχίζουμε στο δρόμο και, μιάμιση ώρα αφότου φύγαμε από τον Άγιο Γεώργιο, φθάνουμε δεξιά στο Ανατολικό Καταφύγιο, σε υψόμετρο 1120 μέτρων. Το μικρό αυτό καταφύγιο, που κατασκευάστηκε το 1997, μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι δέκα άτομα περίπου  και συντηρείται με τη φροντίδα του πολιτιστικού συλλόγου Αγίου Γεωργίου «Κένταυρος».
Aνατολικό Καταφύγιο
     Αφού ανηφορίσουμε στο δρόμο λίγο ακόμα, φθάνουμε σε διασταύρωση και πάμε δεξιά βορειοανατολικά (αριστερά πάει προς Χάνια). Παραπάνω, ο δρόμος τερματίζει σε υδρομάστευση στο ρέμα της Βασιλικής και συνεχίζει μονοπάτι, που ανηφορίζει με ζικ-ζακ σε πετρώδες έδαφος με αραιή βλάστηση. Σε λίγο φθάνουμε σε διασταύρωση μονοπατιών με πινακίδα, όπου λοξά δεξιά φεύγει ανηφορικό μονοπάτι προς Μέγα Ίσωμα-Τσαγκαράδα, ενώ εμείς συνεχίζουμε ευθεία κατηφορίζοντας ελαφρά και ξαναμπαίνουμε στο δάσος οξιάς. Σύντομα φθάνουμε σε νέα σηματοδοτημένη διασταύρωση, όπου αριστερά φεύγει μονοπάτι προς κορυφή Δραμάλα (1455 μ.).
Το μονοπάτι στο δάσος οξιάς
         Συνεχίζουμε ευθεία μέσα στο δάσος προς Μούρεσι, περνούμε από ένα μικρό ξέφωτο και το μονοπάτι μας αρχίζει πλέον να κατηφορίζει σταθερά, με γενική κατεύθυνση βορειοανατολική. Όσο κατεβαίνουμε, τόσο ψηλότερες γίνονται οι οξιές. Κάποιο δέντρο έχει χαραγμένα δίπλα-δίπλα ένα σφυροδρέπανο και ένα στέμμα, σημάδια μιας αλλοτινής ταραγμένης εποχής. Βρίσκουμε και ένα τσιμεντένιο χωροδείκτη από το 1962, που σηματοδοτεί το όριο της τότε κοινότητος Αγίου Γεωργίου.          Τελικά το μονοπάτι βγαίνει σε δασικό δρόμο, τον οποίο ακολουθούμε προς τα δεξιά, κατηφορίζοντας πάντοτε προς την ίδια γενική κατεύθυνση. Σε τρείς διασταυρώσεις δρόμων πάμε αριστερά, στην επόμενη πάμε δεξιά (πάντα κατηφορικά) και παρακάτω ο δρόμος είναι για λίγα μέτρα τσιμενταρισμένος και διασταυρώνεται κάθετα με άλλον δρόμο, όπου πάμε αριστερά.
Προφήτης Ηλίας Μουρεσίου

Σε λίγο φθάνουμε στο ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία, σε υψόμετρο 730 μέτρων. Από κάποια σημεία καθώς κατηφορίζουμε, φαίνεται αριστερά ο οικισμός του Αγίου Δημητρίου Κισσού, ενώ δεξιά μας έχουμε το Χαλόρεμα και απέναντι τα πρώτα σπίτια της Τσαγκαράδας. Τελικά, ο δρόμος μας βγαίνει στον κύριο ασφαλτόδρομο στο Μούρεσι, στην ανατολική του πλευρά πηγαίνοντας προς Τσαγκαράδα, δίπλα στo βενζινάδικο.
        To ίχνος της καταγεγραμμένης πορείας σταματά εδώ. Για να ολοκληρώσουμε όμως τη διαδρομή, διασχίζουμε την άσφαλτο και κατηφορίζουμε σε καλντερίμι, το οποίο παρακάτω βγαίνει σε τσιμενταρισμένο δρομάκι, πάμε για πέντε μέτρα αριστερά και αμέσως πάλι κάτω σε στενό καλντερίμι, που σε λίγο μας φέρνει στην πλατεία του Μούρεσι, απέναντι από την εκκλησία της Αγίας Τριάδος.