Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021

Χάνια-Δραμάλα-Φτιρίτσα-Λάκκα Μουρογιάννη (κυκλική)

Μέσα στο δάσος της οξιάς

Απόσταση: 15 χλμ.

Χρόνος: 7 ώρες με τις στάσεις (καθαρός χρόνος πορείας 5.45')

Υψόμετρο: από 1163 μ. (ελάχιστο) σε 1470 μ. (μέγιστο, κορυφή Αγριόλευκες)

Συνολική ανάβαση/κατάβαση: 828 μ.

Σήμανση: κόκκινα σημάδια, διάφορες πινακίδες

Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι

Αρχή/τέλος: Καταφύγιο Ε.Ο.Σ. Βόλου (χιονοδρομικό κέντρο Χανίων)

Κατεβάστε ίχνος GPS: από το Wikiloc

Powered by Wikiloc

Αυτή είναι μια επτάωρη κυκλική πορεία, που όλη γίνεται μέσα σε δάσος οξιάς και σε υψόμετρο πάνω από 1200 μέτρα.

Ξεκινώντας από το καταφύγιο του Ε.Ο.Σ. Βόλου στο χιονοδρομικό κέντρο των Χανίων, αριστερά (ανατολικά) από το κτίριο του καταφυγίου συνεχίζει ανηφορικός χωματόδρομος, ο οποίος τερματίζει στην φαρδιά πίστα σκι ''Πανόραμα''. Διασχίζουμε την πίστα και στην άλλη πλευρά λίγο ψηλότερα βρίσκουμε το μονοπάτι που συνεχίζει ομαλά ανατολικά μέσα στο δάσος. Στο σημείο αυτό έχουμε και μια άλλη επιλογή, να ανηφορίσουμε στην πίστα μέχρι το κολονάκι της κορυφής ''Αγριόλευκες'' (1470 μ.), και από εκεί συνεχίζει στενό κατηφορικό μονοπάτι που ενώνεται με το κύριο μονοπάτι που προανέφερα.

Ανεβαίνοντας προς τις Αγριόλευκες

Βαδίζοντας λοιπόν στο καθαρό και σηματοδοτημένο μονοπάτι, σε λίγο παίρνουμε κατεύθυνση νότια και ανηφορίζουμε  προς το ξέφωτο του Γολγοθά σε υψόμετρο 1420 μ.  Στην κορυφή αυτή έπεσαν πριν λίγα χρόνια δύο πολεμικά αεροσκάφη F-16 με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τέσσερις αεροπόροι, και αν ψάξουμε λίγο τριγύρω θα βρούμε μεταλλικά κομμάτια από τα συντρίμμια. Το 2015 ο πατέρας ενός από τους νεκρούς κατασκεύασε εδώ ένα μικρό πέτρινο μνημείο.

To μνημείο των αεροπόρων στο Γολγοθά

Από το Γολγοθά το μονοπάτι μας κατηφορίζει προς τα νοτιοανατολικά. Προσπερνούμε διασταύρωση δεξιά που πηγαίνει προς Άγιο Λαυρέντιο και μια δεύτερη προς Άγιο Γεώργιο και φθάνουμε σε στενό δασικό δρόμο. Η περιοχή εδώ λέγεται Μοναστηράκι και βρισκόμαστε σε αυχένα σε υψόμετρο 1275 μ. Στο σημείο αυτό ευθεία απέναντι συνεχίζει το ανηφορικό μονοπάτι προς τις κορυφές Σχιτζουράβλι και Δραμάλα και λοξά αριστερά πάει το μονοπάτι προς Φτιρίτσα. Εδώ στο Μοναστηράκι θα επιστρέψουμε κάνοντας την κυκλική μας διαδρομή, έχοντας αποφασίσει να πάρουμε πρώτα το μονοπάτι που περνά από τις   κορυφές.

Αφού βαδίσουμε για ένα διάστημα ανηφορικά στο μονοπάτι, το αφήνουμε ακολουθώντας τα σημάδια στα δεξιά (προσοχή) και ανηφορίζουμε έντονα σε δύσβατη ατραπό, η οποία παραπάνω έχει και σχοινί ασφαλείας. Η κορυφή Σχιτζουράβλι, όντας βραχώδης και σχετικά δύσβατη, δεν είχε επίσημο κανονικό μονοπάτι να περνά από εκεί. Ετσι δημιουργήθηκε από τους ορειβάτες αυτή η σηματοδοτημένη παράκαμψη. Αν για κάποιο λόγο δε θέλουμε να περάσουμε από το Σχιτζουράβλι, μπορούμε να συνεχίσουμε ευθεία ομαλά στο μονοπάτι που βαδίζαμε, για να βγούμε στη  Δραμάλα.

Σχιτζουράβλι, θέα προς το βορρά

Βγαίνουμε εν τέλει επάνω στη βραχώδη ράχη και βαδίζουμε προς τα ανατολικά για να φθάσουμε στο ψηλότερο σημείο, όπου βρίσκεται το κολονάκι (1450 μ.). Η θέα από το σημείο αυτό είναι μεγαλειώδης. Προς το βορρά βλέπουμε την κορυφή του Πουριανού Σταυρού με τα στρατιωτικά ραντάρ, και δυτικότερα το Πλιασίδι, το Αϊδονάκι και τις Αγριόλευκες. Στο βάθος, αν υπάρχει διαύγεια,  φαίνεται ο Κίσσαβος, ο Όλυμπος και ο Άθως. Νότια βλέπουμε τη Δίρφυ και πιο δεξιά την Όθρυ, τον Παρνασσό και δυτικά τα βουνά της Πίνδου. Η θάλασσα του Παγασητικού απλώνεται από κάτω μας μέχρι το Τρίκερι και πιο πέρα το απέραντο γαλάζιο του Αιγαίου.

Σχιζουράβλι, θέα προς το νότο

Αφού χορτάσουμε τα μάτια μας με την ομορφιά της φύσης, πράγμα δύσκολο, προχωρούμε προς τα ανατολικά ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια, που μας κατεβάζουν πάλι στο δάσος και συνεχίζουμε προς την ίδια κατεύθυνση σε ίσιωμα. Λοξά δεξιά φεύγει κατηφορικό μονοπάτι-δρομάκι προς Άγιο Γεώργιο. Σε λίγο φθάνουμε σε ξέφωτη περιοχή με φτέρες και ανηφορίζοντας λίγο ακόμα βρίσκουμε το τριγωνομετρικό κολονάκι της Δραμάλας (1455 μ.).

Από το κολονάκι συνεχίζουμε στο μονοπάτι ευθεία με κατεύθυνση βορειοανατολική. Σε λίγο, προσέχοντας αριστερά μας, βρίσκουμε άλλο μονοπάτι που αρχίζει να κατηφορίζει με κατεύθυνση αρχικά βόρεια-βορειοδυτικά και έχει κόκκινα σημάδια (η κίτρινη μεταλλική πινακίδα που είχαμε βάλει στη διασταύρωση, δυστυχώς δεν υπάρχει πλέον). Το μονοπάτι άλλοτε είναι σαφές και άλλοτε όχι τόσο, ωστόσο το βρίσκουμε βλέποντας τα σημάδια και κατηφορίζουμε την πλαγιά προς τα βορειοανατολικά.       Αρκετά πιο κάτω, κι ενώ έχουμε κατέβει στα 1170 μέτρα, φθάνουμε σε διασταύρωση με πινακίδες. Το μονοπάτι προς τα δεξιά συνεχίζει προς Μούρεσι, ενώ ευθεία κάτω (χωρίς σημάδια) κατηφορίζει προς Σκαμνί Δράκου. Εμείς εδώ πάμε αριστερά προς ''Χάνια''. Κινούμαστε γενικά ισοϋψώς τραβερσάροντας την πλαγιά του βουνού προς τα δυτικά. Στα μισά περίπου της διαδρομής αυτής, περνούμε από ένα σχετικά πιο επίπεδο μέρος, τη λάκκα Μουρογιάννη.                                                      Συνεχίζοντας προς την ίδια κατεύθυνση, πάντα με οδηγό τα σημάδια, ανηφορίζουμε ελαφρά και τελικά φθάνομε στη διασταύρωση στο Μοναστηράκι. Εδώ στρίβουμε δεξιά προς Χάνια και ακολουθούμε προς τα πίσω την ίδια διαδρομή που κάναμε στην αρχή της πορείας μας.