Τρίτη 31 Ιουλίου 2012

Ζαγορά - Χορευτό (κυκλική)

Χορευτό

Aπόσταση: 3,1 χλμ (με επιστροφή 6,2 χλμ)
Διάρκεια: καθαρός χρόνος πορείας 2 ώρες (με επιστροφή), με στάσεις περίπου 2,5 ώρες
Υψόμετρο: Από 472 μ. (Άγιος Γεώργιος Ζαγοράς) σε 0 μ. (Χορευτό)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: όχι

Υπάρχουν δύο διαδρομές με καλντερίμι που ενώνουν τη Ζαγορά με το Χορευτό. Η πρώτη ξεκινά από την κεντρική εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και η δεύτερη από τη Μεταμόρφωση (Σωτήρα). Έτσι μπορεί κανείς, αν θέλει, να πάει από τη μία και να γυρίσει από την άλλη, κάνοντας έναν κύκλο. Αυτό κάναμε κι εμείς, κατεβαίνοντας στο Χορευτό από τον Άγιο Γεώργιο και επιστρέφοντας από τη Σωτήρα. Μπορούμε επίσης να κατεβούμε από τη Ζαγορά στο Χορευτό από την μία ή την άλλη διαδρομή (θα χρειαστούμε λίγο παραπάνω από μία ώρα) και μετά να επιστρέψουμε με το ΚΤΕΛ (www.ktelvolou.gr). Από το Χορευτό μπορούμε ακόμα να πάμε βόρεια παραλιακά προς Ανάληψη και Πουρί ή νότια προς Αι Γιάννη.   Επειδή υπάρχουν πολλές αναφορές ότι το μονοπάτι είναι ακαθάριστο από βλάστηση, με αποτέλεσμα οι περιπατητές να δυσκολεύονται να το ακολουθήσουν σε κάποια σημεία του, καλό είναι πριν ξεκινήσει κανείς να επικοινωνήσει με το δήμο Ζαγοράς (τηλ. 24263 50103), και να ρωτήσει αν το μονοπάτι είναι καθαρισμένο.

Αρχίζοντας λοιπόν από την κάτω γωνία της πλατείας του Αγίου Γεωργίου, στην άλλη άκρη από την εκκλησία, κατεβαίνουμε στην άσφαλτο και βαδίζουμε για πενήντα μέτρα σε αυτή προς νότον (προς τα δεξιά). Φθάνοντας στο ταχυδρομείο, πάμε αριστερά κάτω στο καλντερίμι. Μόλις περάσουμε ένα αρχοντικό, το καλντερίμι στρίβει αριστερά κατηφορίζοντας και βγαίνει στον κύριο άσφαλτο της Ζαγοράς, όπου πάμε δεξιά (προς Βόλο). Σε τριάντα μέτρα φεύγει λοξά κάτω αριστερά το καλντερίμι (υπάρχει κόκκινο βέλος και σημάδι). Παρακάτω είναι τσιμενταρισμένο και κατόπιν βγαίνει στην άσφαλτο που πάει προς Χορευτό, αμέσως πάνω από το σχολείο του Ρήγα και το νεκροταφείο. Βαδίζουμε στην άσφαλτο για πενήντα μέτρα και μετά ξαναμπαίνουμε αριστερά στο καλντερίμι, που εδώ διατηρείται σε καλή κατάσταση. Κατηφορίζοντας. έχουμε δεξιά μας μια εκκλησία. Παρακάτω το καλντερίμι καλύπτεται με χώμα και γίνεται αγροτικός δρόμος, που διασταυρώνεται κάθετα με άλλον δρόμο και πάμε αριστερά. Σε κάποια τμήματα φαίνεται το καλντερίμι μέσα στο δρόμο. Τριγύρω μας έχουμε κτήματα με μηλιές.
Στο σχολείο του Ρήγα

Mετά από μια διχάλα όπου πάμε δεξιά, λίγο παρακάτω ο δρόμος κάνει δεξιά κατηφορική στροφή (προσοχή!). Εκεί τον αφήνουμε και πάμε ευθεία αριστερά στο καλντερίμι, που είναι καλυμμένο με χώμα στα πλάγια και δεν φαίνεται. Περνούμε μικρό ρέμα και βαδίζουμε σε μονοπάτι στην αριστερή όχθη, που μετά γίνεται για λίγο καλντερίμι και μετά πάλι αγροτικός δρόμος. Παρακάτω φθάνουμε σε διασταύρωση με άλλους δύο δρόμους, όπου πάμε δεξιά ακολουθώντας τα σημάδια.
            Σε λίγο ο δρόμος μας κάνει αριστερή κατηφορική στροφή. Μόλις τελειώσει η στροφή (προσοχή!) τον αφήνουμε και πάμε δεξιά κάτω, βλέποντας τα κόκκινα σημάδια στους  τσιμεντόλιθους. Για λίγα μέτρα το καλντερίμι δε διακρίνεται, μετά όμως φαίνεται καλύτερα και κατηφορίζει ευθεία ανάμεσα σε κτήματα.
             Παρακάτω έχουμε στα δεξιά μας ξύλινο φράχτη. Το καλντερίμι βαδίζει μέσα σε μια βαθιά αυλακιά. Εδώ παλιότερα ήταν τελείως κλειστό από βάτια. Όμως, χάρη στη φροντίδα του τοπικού συλλόγου επαγγελματιών και τη βοήθεια του Δήμου, είναι πλέον (εν έτει 2021) ανοικτό και καθαρό στο κομμάτι αυτό.
Ψυγεία Ζαγοράς
             Σε λίγο, από μονοπάτι πλέον, φθάνουμε πάνω από τα Ψυγεία (Ζαγορίν). Θέλει λίγη προσοχή το κατέβασμα εδώ, γιατί η κλίση είναι απότομη καθώς ο δρόμος έχει κόψει το μονοπάτι. Εδώ πρέπει να κατασκευαστούν σκαλοπάτια για να διευκολύνουν την κάθοδο. Κατεβαίνουμε στο δρόμο, κατηφορίζουμε και μόλις φθάσουμε στη γωνία της περίφραξης των Ψυγείων πάμε δεξιά και ακολουθούμε γύρω-γύρω την περίφραξη των Ψυγείων έχοντάς την στα δεξιά μας, κάνοντας έτσι τον κύκλο του οικοπέδου. Μόλις φθάσουμε στο ύψος μιας φαρδιάς καγκελόπορτας (προσοχή!) πάμε αριστερά κάτω και σε λίγα μέτρα ξαναβρίσκουμε το καλντερίμι, που κατηφορίζει ευθεία ομαλά προς τα ανατολικά.
Πλησιάζοντας στο Χορευτό

Παρακάτω, έχουμε μπροστά μας ένα σπίτι και κατηφορίζουμε σε μονοπάτι δίπλα στον πέτρινο φράχτη του, ανάμεσα σε πυκνή βλάστηση, για να βγούμε σε τσιμεντόδρομο, που σε λίγα μέτρα βγαίνει στην άσφαλτο. Τη διασχίζουμε ευθεία και έχουμε τώρα ένα μαντρότοιχο αριστερά μας, κατόπιν ξαναδιασχίζουμε την άσφαλτο και προχωρούμε σε τσιμεντόδρομο. Μετά από λίγα μέτρα (προσοχή!) ο δρόμος στρίβει αριστερά, αλλά το καλντερίμι συνεχίζει ευθεία κάτω (υπάρχει πινακίδα προς ''Χορευτό'' και μικρή σιδερένια κουπαστή). Κατηφορίζουμε απότομα για τα πρώτα μέτρα, μετά όμως το καλντερίμι πάει ομαλά και είναι βατό, εφ`όσον είναι καθαρισμένο. Εάν είναι ακαθάριστο και συνεπώς αδιάβατο, βαδίζουμε παράλληλα μέσα στον ελαιώνα, ακολουθώντας την πορεία της αυλακιάς του καλντεριμιού που την έχουμε στα δεξιά μας και κάτω, μέχρι παρακάτω να δούμε τη βλάστηση να αραιώνει για να μπορέσουμε να κατεβούμε και να περπατήσουμε ξανά στο καλντερίμι (έτσι ήταν η κατάσταση τον Μάρτιο 2021).
      Ξαναβγαίνουμε στην άσφαλτο και μετά από λίγα μέτρα, πάνω στη δεξιά στροφή που κάνει, πάμε αριστερά σε αγροτικό δρόμο, και αμέσως δεξιά συνεχίζει το καλντερίμι. Κατηφορίζουμε χωρίς κανένα πρόβλημα και πιο κάτω μπαίνουμε λοξά σε τσιμεντόδρομο, που αμέσως μας βγάζει πάλι στην άσφαλτο. Μετά από λίγα μέτρα, πάμε δεξιά σε φαρδύ τσιμεντόδρομο και βρίσκουμε το καλντερίμι που συνεχίζει αριστερά από την καγκελόπορτα, πλάι στην περίφραξη (προσοχή στα σημάδια).
          Σε λίγο φθάνουμε στον παραλιακό δρόμο του Χορευτού, έχοντας δεξιά μας το ξενοδοχείο ''Αίολος''. Αριστερά μας είναι χώρος παρκαρίσματος αυτοκινήτων και στη γωνία μία βρύση και ένα περίπτερο. Ως εδώ έχουμε χρειαστεί μία ώρα και ένα τέταρτο περίπου για 3,1 χιλιόμετρα διαδρομής.
Παραλία Χορευτού
          Βαδίζοντας στον παραλιακό δρόμο προς βορράν (προς τα αριστερά), λίγο πριν κάνει τη στροφή ανηφορίζοντας για Ζαγορά, δίπλα από το μάρκετ ακολουθούμε τσιμενταρισμένο καλντερίμι που ανηφορίζει ανάμεσα στα σπίτια. Έτσι αποφεύγουμε να βαδίσουμε στην άσφαλτο και κόβουμε δρόμο. Λίγα μέτρα πιο πάνω διασχίζουμε την άσφαλτο και συνεχίζουμε σε τσιμεντόδρομο, περνώντας δίπλα από το ξενοδοχείο ''Αιγεύς''. Στη γωνία υπάρχει και κίτρινη πινακίδα προς ''Ζαγορά''. Ο δρόμος, που στη μέση του έχει λωρίδα πλακόστρωτη, ανηφορίζει απότομα. Σε πέντε λεπτά το τσιμεντάρισμα σταματά και αποκαλύπτεται το  καλντερίμι.
        Αφήνουμε αριστερά μας υπόγεια δεξαμενή νερού και πιο πάνω το καλντερίμι μπαίνει λοξά σε αγροτικό δρόμο. Αν εδώ πάμε αριστερά, θα συναντήσουμε εναλλακτικό μονοπάτι, σημασμένο με κόκκινα σημάδια και τετράγωνα πινακιδάκια, το οποίο παραπάνω ενώνεται με το κύριο καλντερίμι.         Ακολουθώντας εδώ την κύρια διαδρομή, πάμε δεξιά στο δρόμο και σε πενήντα μέτρα σε διχάλα αριστερά ανηφορικά. Μέσα στο δρόμο κάπου διακρίνονται στοιχεία καλντεριμιού. Ο δρόμος ανηφορίζει με ελιγμούς και φθάνουμε σε διασταύρωση, όπου πάμε δεξιά. Μετά από πενήντα μέτρα, φεύγει άλλος δρόμος αριστερά και τον ακολουθούμε ανηφορίζοντας.
        Πάλι διακρίνουμε στοιχεία καλντεριμιού μέσα στο δρόμο, ο οποίος περνά δίπλα από ένα κτήμα, βαδίζουμε για λίγο σε ίσιωμα, και μετά από λίγη ανηφόρα σε τσιμενταρισμένο δρόμο-καλντερίμι συναντούμε τσιμενταύλακα. Εδώ έρχεται από κάτω αριστερά το εναλλακτικό μονοπάτι που ανέφερα πριν. Δεξιά μας το καλντερίμι αποκαλύπτεται ξανά, φαρδύ και καθαρό και το ακολουθούμε. Λίγο παραπάνω όμως ξαναγίνεται τσιμενταρισμένος δρόμος. Στο σημείο αυτό χρειάζεται προσοχή, αν κάνουμε τη διαδρομή αντιστρόφως (από Ζαγορά προς Χορευτό), να μη χάσουμε το καλντερίμι που θα φεύγει αριστερά από το δρόμο όπως θα κατηφορίζουμε.
Πηλιορείτικο σπίτι (τώρα υπό ανακαίνιση) βαδίζοντας προς Μεταμόρφωση (Σωτήρα)
         Συνεχίζοντας, περνάμε από παλιό πέτρινο σπίτι που ρημάζει, παραπάνω ένα μεγαλύτερο που τώρα ανακαινίζεται (Μάρτιος 2021), κατόπιν ο δρόμος κάνει στροφή δεξιά και εκατόν πενήντα μέτρα μετά τη στροφή (προσοχή στα σημάδια), πάμε αριστερά σε στενό δρόμο και αμέσως δεξιά σε μονοπάτι, το οποίο μας ξαναβάζει στο καλντερίμι που είναι λίγο παραπάνω,  ανηφορίζοντας σε δάσος αγριοκαστανιάς. Παραπάνω συναντούμε αγροτικό δρόμο πάνω σε στροφή του και αμέσως ξαναμπαίνουμε στο καλντερίμι. Το κομμάτι αυτό έχει υποστεί ζημιά από καθιζήσεις του εδάφους και χρειάζεται προσοχή.
          Τελικά βγαίνουμε σε στενό αγροτικό δρόμο δίπλα σε παχνί ζώων. Eδώ υπήρχε και στύλος με ορειβατικό πινακιδάκι αλλά όταν περάσαμε το Μάρτιο 2021 είχε αφαιρεθεί. Σε λίγα μέτρα συναντούμε φαρδύτερο ανηφορικό χωματόδρομο (προσοχή στη διασταύρωση αυτή αν κατηφορίζουμε αντιστρόφως προς Χορευτό, να πάμε αριστερά). Περνάμε δίπλα από το νεκροταφείο και αμέσως μετά φθάνουμε στην ωραία εκκλησία της Μεταμορφώσεως, που οι ντόπιοι τη λένε Σωτήρα, στην ομώνυμη συνοικία της Ζαγοράς. Η εκκλησία είναι σχετικά καινούρια, χτισμένη το 1889 μετά την καταστροφή του παλαιού ναού, που χρονολογούνταν από το 1168, από καθιζήσεις και πυρκαϊά.
Mεταμόρφωση (Σωτήρα) Ζαγοράς
        Μπαίνουμε μέσα στον περίβολο της εκκλησίας, ανεβαίνουμε τα σκαλοπάτια και αριστερά μας υπάρχει βρύση με άφθονο δροσερό νερό, για να μας ξεδιψάσει μετά από την ανηφορική πορεία. Ανεβαίνουμε λίγα ακόμα σκαλοπάτια και μπαίνουμε σε ανηφορικό τσιμεντόδρομο με καλντερίμι στη μέση (οδός ΒΟΛΤΟΥ), που σε λίγο μας βγάζει στον κύριο δρόμο της Ζαγοράς, δίπλα στο πρώην ξενοδοχείο ''Ανάσα'' (τώρα δε λειτουργεί). Αν βαδίσουμε τώρα στην άσφαλτο προς τα αριστερά, σε δέκα λεπτά θα φθάσουμε στην κεντρική πλατεία του Αγίου Γεωργίου.