Τετάρτη 26 Ιουνίου 2013

Θέα του Παγασητικού από το μονοπάτι, πάνω από τις Μηλιές
Απόσταση: 15 χλμ.
Διάρκεια: καθαρός χρόνος πορείας 4.40', με τις στάσεις 6 ώρες
Υψόμετρο: από 610 μ. (Άγ. Γεώργιος) σε 1070 μ. (Κουρβέντελη) σε 490 μ. (πλατεία Ταξιαρχών)
Σήμανση: κόκκινα σημάδια, πινακίδες
Πόσιμο νερό στη διαδρομή: ναι (πηγές Κατσακάρη)
LINK TO ENGLISH PAGE

Κατεβάστε ίχνος GPS: Η διαδρομή στο Wikiloc    H διαδρομή στο Everytrail

Αυτή είναι η χαμηλότερη διαδρομή από Άγιο Γεώργιο Νηλείας προς Τσαγκαράδα, που περνά από τη ράχη Κουρβέντελη πάνω από τη Βυζίτσα, σε μέγιστο υψόμετρο 1070 μέτρων (η άλλη περνά από το Μέγα Ίσωμα στα 1460 μ.).  Μετά το πρώτο τρίτο της βαδίζουμε μέσα σε σκιερό δάσος οξιάς και καστανιάς, έτσι είναι κατάλληλη και για το καλοκαίρι, αρκεί να ξεκινήσουμε νωρίς. Από την Τσαγκαράδα μπορούμε  να συνεχίσουμε περπατώντας ακόμα δύο ώρες σε καλντερίμι, για να βγούμε στην τουριστική παραλία της Νταμούχαρης και του Αι Γιάννη (δείτε τις διαδρομές Διάσχιση Τσαγκαράδας και Τσαγκαράδα-Νταμούχαρη-Αι Γιάννης).
           Ξεκινώντας από την πλατεία του Αγίου Γεωργίου Νηλείας, ακολουθούμε το καλντερίμι που ανηφορίζει δίπλα στη βρύση.  Αφήνουμε αριστερά μας την εκκλησία του Αγίου Αθανασίου, όπου τερματίζει  τσιμεντόδρομος και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε σε καλντερίμι, το οποίο, αφού βγούμε από το χωριό, γίνεται φαρδύ μονοπάτι.
        Φθάνουμε σε διασταύρωση, όπου πάμε αριστερά επάνω και αμέσως συναντούμε τσιμενταύλακα νερού. Εδώ περνούμε πάνω από τον τσιμενταύλακα προς τα δεξιά, βλέποντας τις πινακίδες ιδιοκατασκευής του αείμνηστου Δημήτρη Κότταλη. Στο δρόμο μας θα συναντήσουμε πολλές φορές σημάδια και πινακίδες που έφτιαξε και τοποθέτησε μόνος του εθελοντικά, στην  έγνοια του να καθοδηγήσει αυτούς που θα βάδιζαν στα χνάρια του.
Δια χειρός Κότταλη: αριστερά προς Σχιτζουράβλι και Χάνια, δεξιά προς Τσαγκαράδα
         Το μονοπάτι βγαίνει λοξά σε δρόμο και σε λίγο φθάνουμε σε τρίστρατο. Δεξιά μας έχουμε το εστιατόριο-φάρμα ''Παλιόβιγλα''. Ακολουθούμε τον δρόμο που κατηφορίζει αριστερά και σε λίγο περνούμε το ρέμα της Λαγούσας. Αμέσως μετά το ρέμα βρίσκουμε αριστερά το μονοπάτι, που ανηφορίζει περνώντας δίπλα από ένα κτήμα με καλύβι και βγαίνουμε σε αγροτικό δρόμο.
Ο Στέφανος καθαρίζει τις πινακίδες από τον κισσό
       Παρακάτω σε διασταύρωση πάμε αριστερά ανηφορικά. Εκεί όπου ο δρόμος κάνει απότομη αριστερή στροφή, τον αφήνουμε και βαδίζουμε ευθεία στο μονοπάτι ανάμεσα σε πυκνή μακία βλάστηση, βρίσκοντας και κάποια στοιχεία καλντεριμιού. Περνούμε το ρέμα Κακοσκάλι και το μονοπάτι βγαίνει σε αγροτικό δρόμο, τον οποίο ακολουθούμε ανηφορίζοντας με κατεύθυνση ανατολική. Φθάνοντας σε φουρκέτα πάμε ανηφορικά και πιο πάνω σε διχάλα παίρνουμε το δεξιό κλάδο σε ίσωμα και φθάνουμε δίπλα σε μεγάλη στρόγγυλη στέρνα που μαζεύει τα νερά από τις πηγές Κλειδωνάρη. Κατόπιν περνούμε με μονοπάτι το ρέμα της Βασιλικής και βγαίνουμε πάλι σε αγροτικό δρόμο, που συνεχίζει να ανηφορίζει προς τα ανατολικά μέσα σε δάσος οξιάς. Λοξά από αριστερά ενώνεται στην πορεία μας και ο δρόμος με τη διαδρομή που έρχεται από το Ανατολικό Καταφύγιο.
Το ρέμα της Βασιλικής
        Καθώς βαδίζουμε στην τοποθεσία Κουρβέντελη, πάνω από τη Βυζίτσα, όπου βρίσκεται και το μέγιστο υψόμετρο της διαδρομής μας (1070 μ.), προσέχοντας τα κόκκινα σημάδια αφήνουμε πιο πέρα το δρόμο προς τα αριστερά (ανατολικά) και μπαίνουμε σε μονοπάτι, το οποίο μετά από ένα διάστημα ξαναμπαίνει σε κατηφορικό δρόμο και περνάμε δίπλα από κιόσκι. Σε λίγο φεύγουμε αριστερά από το δρόμο βλέποντας σημάδια και πινακίδες και συνεχίζουμε σε μονοπάτι.
Θαυμάσιο μονοπάτι μέσα σε δάσος οξιάς
        Περνούμε το Μηλιώτικο ρέμα και κατόπιν βρίσκουμε τμήμα καλντεριμιού μέσα στο δάσος της οξιάς. Από κάποια σημεία βλέπουμε πολύ ωραία μακρινή θέα του Παγασητικού.
Καλντερίμι στη Μηλιώτικη ρεματιά

Μετά από αρκετή πορεία σε μονοπάτι τόσο ωραίο που δε θέλεις  να τελειώσει, βγαίνουμε λοξά σε δασικό δρόμο, δίπλα σε κιόσκι, και βαδίζουμε σε αυτόν κατηφορίζοντας. Ο δρόμος αυτός έρχεται από το Ξουρίχτι. Περνούμε εικονοστάσι και παρακάτω, εκεί που ο κύριος δρόμος κάνει δεξιά στροφή, συνεχίζουμε ευθεία σε στενότερο δρόμο με βόρεια κατεύθυνση. Αγνοούμε ανηφορική διασταύρωση και λίγο παρακάτω (προσοχή) αφήνουμε το δρόμο κάνοντας αριστερά και βρίσκουμε μονοπάτι με τμήματα καλντεριμιού, που κατηφορίζει με κατεύθυνση βορειοδυτική, για να φθάσουμε τελικά να περάσουμε τη ρεματιά του Μυλοποτάμου. Εδώ υπάρχει υδρομάστευση της πηγής Κατσακάρη με σωλήνες που κατεβάζουν το νερό προς την Τσαγκαράδα.
Η πηγή Κατσακάρη στη ρεματιά του Μυλοποτάμου
       Στην άλλη όχθη της ρεματιάς έχουμε χωματόδρομο, που κατηφορίζει μέσα σε δάσος καστανιάς. Πιο κάτω ενώνεται με φαρδύτερο δρόμο, που έρχεται από το ξωκλήσι του Αγίου Άθωνα πιό ψηλά. Κατηφορίζουμε στο δρόμο και, πάνω σε δεξιά στροφή του (προσοχή), πάμε αριστερά για λίγα μέτρα και βρίσκουμε αμέσως δεξιά μας το μονοπάτι που κατηφορίζει στο καστανωτό. Παρακάτω βαδίζουμε δίπλα στο φράκτη ενός εξοχικού που είναι στα δεξιά μας και βγαίνουμε πάλι στο δρόμο. Σε τριάντα μέτρα (προσοχή), εκεί όπου υπάρχει ένα ερειπωμένο καλύβι δίπλα στο δρόμο, πάμε δεξιά κάτω στο καλντερίμι και αμέσως φθάνουμε σε τσιμεντένια δεξαμενή, όπου πάμε αριστερά ακολουθώντας πάντοτε τα σημάδια.
Πλατεία Ταξιαρχών Τσαγκαράδας

Κατηφορίζοντας σε καλντερίμι ανάμεσα στα σπίτια της Τσαγκαράδας, παρακάτω διασχίζουμε λοξά δεξιά την κύρια άσφαλτο και σε λίγα μέτρα φθάνουμε στην πλατεία των Αγίων Ταξιαρχών, με τη χαρακτηριστική τετραπλή κρήνη της, λίγο χαμηλότερα από τον κύριο δρόμο.