Κυριακή 16 Απριλίου 2023

Πουρί-Καταρράκτης Μεγαλόβραχου (κυκλική)

Χρόνος: 5  ώρες με στάσεις (καθαρός χρόνος πορείας 4 ώρες)

Υψόμετρο: από 418 μ. (πάρκινγκ Πουρίου) έως 680 μ. (Προφήτης Ηλίας)

Συνολική ανάβαση/κατάβαση: 503 μ.

Σήμανση: κόκκινα σημάδια

Πόσιμο νερό στη διαδρομή: Παναγία Ράσοβα, Πουρί

Αρχή/τέλος: πάρκινγκ Πουρίου

Τελευταίος έλεγχος: Ιούνιος 2023

Κατεβάστε αρχείο GPS: από το Wikiloc

Powered by Wikiloc

LINK TO ENGLISH PAGE

O καταρράκτης Μεγαλόβραχος βρίσκεται στο ρέμα Καλοκαιρινού, μεταξύ Ζαγοράς και Πουρίου. Είναι ο μεγαλύτερος του Πηλίου, με ύψος (κατ` εκτίμηση) άνω των 50 μέτρων. Εχει πολύ νερό την άνοιξη που λιώνουν τα χιόνια, αλλά το καλοκαίρι τα νερά του στερεύουν.  Βρίσκεται σε τόπο δύσβατο και η επίσκεψη σε αυτόν έχει κάποιες απαιτήσεις (φυσική κατάσταση, παπούτσια καταλληλα, δυνατότητα απλής αναρρίχησης χωρίς υψοφοβία). Για να απολαύσουμε την ξεχωριστή εμπειρία, πρέπει η επισκεψή μας να γίνει κατά προτίμηση τους μήνες Μάρτιο-Απρίλιο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πριν την επίσκεψη στον καταρράκτη περάσαμε από τον Προφήτη  Ηλία Πουρίου και το παλιό μοναστήρι της Παναγίας Ράσοβας, κάνοντας έτσι μια κυκλική πορεία με αρχή και τέλος το Πουρί. Aν όμως καποιος θέλει, μπορεί να ανεβεί στη Ράσοβα από έναν τσιμεντόδρομο που χρειάζεται ψηλό αυτοκίνητο,  παίρνοντας αρχικά τον ασφαλτόδρομο από Ζαγορά προς Πουρί (υπάρχει πινακίδα αριστερά προς ''Παναγία Ράσοβα'').

Ξεκινώντας από το πάρκινγκ του Πουρίου, ανεβαίνουμε στην κεντρική εκκλησία του Αγίου Δημητρίου και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε, ακολουθώντας  αντιστρόφως την διαδρομή Μακρινίτσα- Πουρί και βοηθούμενοι από τα κόκκινα σημάδια. Περνάμε δίπλα από κτίριο του υδραγωγείου (για λίγα μέτρα, αν το μονοπάτι είναι ακαθάριστο, αναγκαζόμαστε  να βαδίσουμε παράλληλα από πάνω του, μέσα στο διπλανό κτήμα) και συνεχίζουμε σε ανηφορικό χωματόδρομο. Προσέχοντας τα κόκκινα σημάδια αριστερά μπαίνουμε σε μονοπάτι για λίγο και μετά πάλι σε δρομο που συνεχίζει ανηφορικά μέχρι το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία. Δίπλα στην εκκλησία υπάρχει κιόσκι και η θέα προς το νότο και ανατολή είναι εξαιρετική.

Θέα προς νοτιοανατολικά από τον Προφήτη Ηλία Πουρίου

Συνεχίζουμε στο δρόμο, που τώρα κατηφορίζει, και παρακάτω στρίβουμε δεξιά μπαίνοντας μέσα σε κτήμα. Περνούμε ένα ρεματάκι και μετά βγαίνουμε σε αγροτικό δρόμο, που κατηφορίζοντας μας φέρνει στο παλιό μοναστήρι της Παναγίας Ράσοβας.  Αυτό είναι από τα πιο παλιά μοναστήρια του Πηλίου (συγκαταλέγεται μέσα στα πέντε παλαιότερα). Δημιουργήθηκε το 1250 περίπου, ίσως και πιο πριν, ενώ γραπτά στοιχεία για το μοναστήρι υπάρχουν από το 1270. Πρόκειται για ένα μεγάλο μοναστήρι της εποχής με κελιά γύρω-γύρω. Σήμερα διασώζεται μόνο η εκκλησία (το καθολικό), και αυτό όχι σε καλή κατάσταση, ενώ έχουν χαλάσει και πολλές τοιχογραφίες.  Κατά καιρούς έγιναν προσπάθειες συντήρησης με αντιστηρίγματα και διάφορες επισκευές. Όσο για τα κελιά και λοιπά κτίσματα, αυτά από καιρό έχουν πέσει και καταστραφεί. Είναι εγκαταλελειμμένο εδώ και πολλά χρόνια, αφού ο τελευταίος μοναχός απεβίωσε  το 1885. Τελευταία, μετά από καταστροφές τις οποίες προκάλεσαν λαθρανασκαφείς που έψαχναν για λίρες, η πόρτα της εκκλησίας παραμένει πάντοτε κλειδωμένη, εκτός από την ημέρα της γιορτής του στις 21 Νοεμβρίου (Εισόδια της Θεοτόκου).

Παναγία Ράσοβα

Κατηφορίζουμε λίγο ακόμα στο δρόμο και μετά στρίβουμε δεξιά διασχίζοντας ένα κτήμα. Στη διασταύρωση υπάρχει καλύβι. Ο δρόμος παρακάτω τερματίζει και συνεχίζει μονοπάτι που είναι δύσβατο σε μερικά σημεία, πηγαίνοντας παράλληλα με σωλήνα νερού.

Το πρώτο, μικρότερο ρέμα

Περνούμε εύκολα ένα πρώτο μικρότερο ρέμα και κατόπιν φθάνουμε στο κύριο ρέμα. Ο καταρράκτης είναι λίγο ψηλότερα και δε φαίνεται από `δώ. Περνούμε και το κύριο ρέμα και στην άλλη όχθη ανηφορίζουμε έντονα σε δύσβατη ατραπό, βοηθούμενοι από τα κόκκινα σημάδια. Τελικά φθάνουμε στη βάση του μεγάλου καταρράκτη. Το θέαμα και το αίσθημα είναι φανταστικό, απερίγραπτο,  ειδικά  όταν το ρέμα κατεβάζει πολλά νερά.

Eπιστρέφουμε από το ίδιο μονοπάτι πίσω στο καλύβι κάτω από τη Ράσοβα και συνεχίζουμε στον κατηφορικό δρόμο. Πιο κάτω βλέποντας τον κέδρο πάμε αριστερά μέσα σε κτήμα, που το διασχίζουμε και από την άλλη πλευρά βαδίζουμε σε τσιμεντόδρομο. Συναντώντας τα πρώτα σπίτια του Πουρίου βρίσκουμε στενό κατηφορικό καλντερίμι, που μας κατεβάζει στην άσφαλτο στην είσοδο του χωριού.