Τρίτη 18 Απριλίου 2023

Στην τεχνητή λίμνη-υδροβιότοπο του Παναγιώτικου
LINK TO ENGLISH PAGE

Χρόνος: 4,5 ώρες

Yψόμετρο: από 7 μ. (Μπούφα) έως 462 μ. (πλατεία Νεοχωρίου)

Συνολική ανάβαση: 581 μ.  Συνολική κατάβαση: 128 μ.

Σήμανση: κόκκινα σημάδια

Πόσιμο νερό στη διαδρομή: Νεοχώρι

Αρχή: ανατολική άκρη της Μπούφας, στο τέλος της ευθείας της ασφάλτου

Τέλος: πλατεία Νεοχωρίου

Η διαδρομή ελέγχθηκε: τον Ιούνιο 2023

Κατεβάστε αρχείο GPS: από το Wikiloc

Powered by Wikiloc

Τα παλιά χρόνια, αυτή ήταν η οδός επικοινωνίας του Νεοχωρίου με τον νεοχωρίτικο οικισμό Ζερβόχια και με την εύφορη κοιλάδα της Μπούφας. Οι ταξιδιώτες ξεκινούσαν από το Νεοχώρι περπατώντας στη βόρεια πλαγιά της ρεματιάς του Πλατανορέματος, περνούσαν το Πλατανόρεμα από το πέτρινο τοξωτό γεφύρι της Ταράτσας (ή του Μαλαμάκη) και συνέχιζαν βαδίζοντας στη νότια πλαγιά μέχρι να φθάσουν στον προορισμό τους. Σήμερα το γεφύρι είναι εξαφανισμένο, καταχωμένο στον πυθμένα του φράγματος Παναγιώτικο και αντί για το γεφύρι, περνούμε τώρα πάνω από το φράγμα. To άνοιγμα του τόξου του γεφυριού ήταν 5,80 μ. και το ύψος 4,60 μ. (μετρημένα από το Νίκο Χαρατσή).

Το χαμένο γεφύρι της Ταράτσας ή του Μαλαμάκη (φωτογραφία Νίκου Χαρατσή)

Στην υπολοιπη διαδρομή διατηρείται για αρκετό διάστημα το αυθεντικό  μονοπάτι με μικρά τμήματα καλντεριμιού, ενώ κάποια κομμάτια έχουν γίνει αγροτικοί δρόμοι. Γενικά, πρόκειται για μια πολύ ωραία διαδρομή, η οποία ερευνήθηκε και καθαρίστηκε από εθελοντές το χειμώνα και την άνοιξη του 2023. Μια άλλη επιλογή βαδίζοντας στο μονοπάτι αυτό, είναι να γίνει κυκλική πορεία Νεοχώρι-Ζερβόχια-Νιάου-Νεοχώρι, ή να χρησιμοποιηθεί το  κομμάτι του από το φράγμα μέχρι το Νεοχώρι κάνοντας τη διαδρομή Μηλιές-Νεοχώρι. Mπορούμε να αφήσουμε το πρωί το αυτοκίνητό μας στη Μπούφα και το απόγευμα, αφού περπατήσουμε,να επιστρέψουμε στη Μπούφα με το λεωφορείο του ΚΤΕΛ (www.ktelvolou.gr).

H τεχνητή λίμνη στο Παναγιώτικο

Θα περιγράψω τη διαδρομή αρχίζοντας από τη Μπούφα. Η αρχή βρίσκεται στην ανατολική άκρη της Μπούφας, στο τέλος της ευθείας της ασφάλτου καθώς αρχίζουν οι στροφές για την Άφησσο. Ας σημειωθεί εδώ ότι σε απόσταση 700 μέτρων από το σημείο αυτό, βρίσκεται η  παραλία ''Παράδεισος'', όπου το καλοκαίρι λειτουργεί αναψυκτήριο και ταβέρνα. Για να πάμε στο Νεοχώρι παίρνουμε αρχικά τον στενό αγροτικό δρόμο που κινείται γενικά ευθεία βορειοανατολικά. Σε 500 μέτρα, υπάρχει διχάλα όπου ο αριστερός δρόμος είναι τσιμεντοστρωμένος. Εμείς παίρνουμε τον δεξιό δρόμο και σε τριάντα μέτρα σε νέα διακλάδωση παίρνουμε τον αριστερό δρόμο που ανηφορίζει με στροφές. Παραπάνω υπάρχει νέα διασταύρωση, όπου πάμε επίσης αριστερά. Ο δρόμος τερματίζει και συνεχίζει μονοπάτι, που βαδίζει δίπλα σε πεζούλες από ξερολιθιά. Ανηφορίζοντας, παραπάνω στρίβουμε για λίγο δεξιά (νότια) και  με χαρά βρίσκουμε στοιχεία καλντεριμιού στο δρόμο μας. Ακολουθώντας το μονοπάτι-καλντερίμι περνάμε μέσα από ελαιώνες βαδίζοντας γενικά προς τα βορειοανατολικά. Λίγο παραπάνω, το μονοπάτι είναι κλεισμένο για τριάντα μέτρα από κλαδιά που έχουν πετάξει από τα κλαδέματα και αναγκαζόμαστε να παρακάμψουμε το κλεισμένο κομμάτι από την κάτω μεριά (ο ιδιοκτήτης του ελαιώνα δεσμεύθηκε ότι θα τα απομακρύνει). Το μονοπάτι συνεχίζει ομαλά και βγαίνει στο τέρμα αγροτικού δρόμου, τον οποίον ακολουθούμε έχοντας πάντοτε κατεύθυνση βορειοανατολική. Φθάνουμε σε τριπλή διασταύρωση, όπου ο δρόμος δεξιά πάει προς Ζερβόχια,  ενώ εμείς συνεχίζουμε ευθεία προς την ίδια κατεύθυνση. Πιο πέρα, αφήνουμε αριστερά μας τη διασταύρωση προς Παυλάκια-Μηλιές και συνεχίζουμε ευθεία, αγνοώντας επίσης ανηφορικό δρόμο δεξιά. Ο δρόμος  μας  τερματίζει ομαλά σε ελαιώνα και συνεχίζει μονοπάτι ελαφρά ανηφορικό προς την ίδια πάντα κατεύθυνση.

Παραπάνω το μονοπάτι κόβεται άγαρμπα από στενό αγροτικό δρόμο. Τον ακολουθούμε ανηφορικά και σε είκοσι μέτρα στη διασταύρωση πάμε αριστερά ανηφορικά. Ο δρόμος σε λίγο τερματίζει και ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι-καλντερίμι. Απέναντί μας βλέπουμε την άγρια βόρεια πλαγιά της ρεματιάς του Πλατανορέματος με τα μεγάλα βράχια που μοιάζουν με πύργους και ακούμε το νερό που κυλάει από κάτω. Περνούμε ένα ρεματάκι και πιο πέρα το μονοπάτι κόβεται από τη διάνοιξη δρόμου που εξυπηρετεί το φράγμα.

Κατεβαίνουμε κάπως απότομα στον δρόμο, όπου βαδίζουμε για λίγο ανηφορικά και πλέον έχουμε φθάσει στο φράγμα. Πάνω του περνάει δρόμος, με τον οποίο περνάμε απέναντι στη βόρεια πλαγιά. Στην πρώτη διασταύρωση πάμε δεξιά σε εγκαταλελειμμένο δρόμο, που κινείται λίγο πάνω από τη στάθμη του νερού. Προσέχοντας αριστερά μας όπως βαδίζουμε, βλέπουμε το κόκκινο σημάδι που επισημαίνει την είσοδο του μονοπατιού. Βαδίζουμε πλέον ξανά σε καθαρισμένο μονοπάτι, που αρχικά ανηφορίζει ελαφρά και περνούμε πάνω από ένα ερειπωμένο καλύβι, βρίσκοντας κατά τόπους και τμήματα καλντεριμιού.

Πιο πέρα, το μονοπάτι-καλντερίμι τελειώνει καθώς περνούμε ένα ρέμα. Συνεχίζουμε ανηφορίζοντας συνεχώς σε χωματόδρομο πλέον. Αποφεύγουμε διασταυρώσεις δρόμων προς τα δεξιά όπως ανηφορίζουμε. Παραπάνω, σε ευρεία δεξιά στροφή που κάνει ο δρόμος φεύγει ευθεία  μονοπάτι, το οποίο σε λίγα μέτρα ενώνεται με αυτό της διαδρομής Μηλιές-Νεοχώρι, που έρχεται από Παναγία Τουρκογιάννη. Ετσι πλέον βαδίζουμε πάνω στη διαδρομή Μηλιές-Νεοχώρι. Το μονοπάτι παραπάνω βγαίνει σε χωματόδρομο, ο οποίος βγαίνει στην άσφαλτο, περνούμε το γεφυράκι και μετά ακολουθούμε τα κόκκινα σημάδια μέχρι την πλατεία του Νεοχωρίου.